Moe wakker worden, wat doe je ertegen?

Ken je dat? Moe wakker worden? In de ochtend ben je zelfs nog vermoeider dan het moment dat je ging slapen. Je sleurt jezelf het bed uit. Omdat het moet. Maar anders was je nog uuuuuren blijven liggen. Als een zombie sta je onder de douche. Je wilt maar één ding en dat is terug naar je warme bed. Gaap.

Moe wakker worden is niet normaal. Wat is de reden dat moe wakker worden jouw dagelijkse kost is? In ieder geval is het tijd voor actie om te ontdekken wat de oorzaak is. Vind een oplossing en ervaar hoe fijn het is om uitgerust wakker te worden zonder vermoeidheid.

 

Oorzaken van het moe wakker worden

Je wordt wakker op het verkeerde moment
Tijdens het slapen ga je verschillende slaapcycli door die samen 90 minuten duren.

  • Sluimerende toestand
  • Lichte slaap
  • Diepe slaap
  • De REM slaap ofwel de zogenoemde 'droomfase'

Wanneer je al wakker wordt vóórdat de laatste slaapfase voorbij is dan is dat een veel voorkomende oorzaak waarom je onnodig moe wakker wordt. Je slaapt op dat moment te diep en je lichaam en geest zijn nog niet herstelt uit deze diepe fase. Met een 'slimme' wekker los je dit probleem makkelijk op. Een sensor meet dan in welke slaapfase je zit en weet je zo op het juiste moment te wekken.

 

Je hebt te weinig diepe slaap

Ook een tekort aan de diepe slaapfase zorgt voor moe wakker worden en veel vermoeidheid gedurende de dag. Voel je je na een heel kort nachtje toch uitgesproken fit dan heb je waarschijnlijk veel diepe slaapfasen en REM slaap gehad. De kwaliteit van je slaap is optimaal geweest! Bij te weinig diepe slaapfasen en REM slaap word je dan ook vermoeid en lusteloos wakker. Een goed bed of boxspring dat is afgestemd op jouw lichaam geeft je lichaam de juiste omstandigheden om goed te kunnen rusten en kan zo zorgen voor een efficiëntere diepe slaapfase.

 

 Je hebt ongemerkt last van een achterliggend slaapprobleem

Het kan zo zijn dat je steeds uitgeput wakker wordt omdat je een slaapprobleem hebt waar je zelf helemaal niet van op de hoogte bent. Slaapproblemen kunnen bijvoorbeeld snurken, slaapapneu, rusteloze benen of tandenknarsen zijn.

 

Je 'snoozt' te veel
Net als zo'n beetje heel Nederland snooze ook jij je een ongeluk. 'Haa, heerlijk. Nog niet het bed uit hoeven en nog eventjes doorslapen.' Ofwel 9 minuten je lichaam in de war brengen en je lichaam verkeerd voorlichten. Want dat is wat je iedere keer weer opnieuw doet. Je lichaam denkt dat deze iedere keer weer in een diepe slaap moet belanden. Het gevolg is dat je steeds weer opnieuw moeilijker wakker wordt. Niet meer doen dus!

 

Je bent simpelweg geen ochtendmens
Het bestaan van ochtend- en avondmensen schijnt wetenschappelijk aangetoond te zijn. Onze biologische klok heeft hier veel invloed op. Voor veel avondmensen is het vroeg opstaan sowieso een kwelling en zij zullen bijna altijd moe wakker worden. Niets aan te doen. Of zorg er als avondmens voor dat je niet meer vroeg op hoeft te staan, zodat je kan leven volgens je biologische klok. In onze maatschappij zal dit alleen niet altijd meevallen.

Moe wakker worden Moe wakker worden

 

Tips die helpen tegen moe wakker worden

• Begin je dag met een lekker bakkie koffie
• Eet na het wakker worden direct iets eitwitrijks
• Doe overdag géén dutje
• Licht is erg belangrijk bij het wakker worden. Zorg dus voor voldoende licht!
• Drink als eerste een glas lauw water met citroensap
• Gooi een lekkere plens koud water in je gezicht (een koud washandje kan ook)
• Ga op tijd naar bed

Ontdek ook onze andere slaaptips en tips voor een goede nachtrust

Heb je alle oorzaken doorlopen en nog altijd geen idee waar het aan kan liggen? Het kan natuurlijk nooit kwaad om contact op te nemen met je huisarts.

Word jij ook altijd moe wakker of ben jij 's morgens zo fit als een hoentje?