Rugpijn na Slapen | Banner

Rugpijn na slapen

Je wilt er eigenlijk niet aan wennen, maar helaas is opstaan met rugpijn voor jou iets dat regelmatig voorkomt. Je probeert de pijn te verbijten, maar langzamerhand besef je dat het onderdeel van je leven is geworden. Kijk je terug in de tijd, dan merk je dat er veel activiteiten zijn die je niet meer zoals vroeger ongestoord kunt uitoefenen. Rugpijn na het slapen en rugpijn tijdens vele normale dagelijkse activiteiten kunnen veel verschillende oorzaken hebben.

 

Wat zijn oorzaken voor rugpijn?

Veel mensen van diverse leeftijden lijden er onder. Je kunt te maken hebben met schouderpijn, hoge rugpijn of stekende pijnscheuten in je onderrug. Sommige vormen van rugpijn hebben een duidelijke orthopedische oorzaak. Zo kan het kraakbeen tussen je ruggenwervels versleten of beschadigd zijn. Een beknelde zenuw kan vervelende en chronische rugpijnen veroorzaken. Het kan ook zijn dat je spieren niet goed ontwikkeld zijn zodat je te lang in een slechte houding rondloopt waardoor je pijn aan je rug kunt krijgen. Andere oorzaken van rugpijn zijn het op een verkeerde manier tillen of werken in een ongezonde lichaamshouding. Tot slot kan rugpijn na het slapen ook veroorzaakt worden door te slapen op een verkeerd matras.

Tips om rugpijn te verminderen

Heb je regelmatig last van rugpijn na het slapen of rugpijn tijdens je dagelijkse werk? Dan is het van belang dat je er alles aan doet om de oorzaak op te sporen, deze aan te pakken en erger te voorkomen. Zijn je ruggenwervels versleten, dan zul je met beperkingen moeten leren leven, maar ook dan kun je de gevolgen nog goed sturen. Veel mensen denken dat pijnstilling averechts werkt. Pijn is toch immers een waarschuwingssignaal? Dit is slechts ten dele waar. Pijnstilling neemt de scherpe toppen van je pijn weg. Daardoor is de kans dat het uitstraalt naar andere lichaamsdelen een stuk kleiner. Je beweegt dan immers veel minder verkrampt.

Het is goed om in geval van chronische rugpijn je rust te nemen, te investeren in ergonomisch verantwoord meubilair en eens goed na te gaan of je wel op de juiste wijze tilt en beweegt. Abrupte en snelle bewegingen kun je beter vermijden, net zoals het tegelijkertijd draaien en bukken. Je rugspieren hou je in goede conditie door ze warm te houden.

 

Een goede spiertonus zorgt ervoor dat je lichamelijk in balans blijft. Neem een abonnement bij een fitnesscentrum met persoonlijke begeleiding en je merkt al snel verlichting. Kies voor je nachtrust voor een matras dat ook werkelijk bij jou past.

Rugpijn na Slapen | Opstaan

Ergonomische meubilair

Het is goed om in geval van chronische rugpijn je rust te nemen, te investeren in ergonomisch verantwoord meubilair en eens goed na te gaan of je wel op de juiste wijze tilt en beweegt. Abrupte en snelle bewegingen kun je beter vermijden, net zoals het tegelijkertijd draaien en bukken. Je rugspieren hou je in goede conditie door ze warm te houden.

Ondersteun de ruggengraat

Het is belangrijk om de ruggengraat goed te ondersteunen. Als deze tijdens het slapen namelijk een onnatuurlijke houding aanneemt, kan dit voor rugklachten zorgen. Het is dus zeer belangrijk dat je matras een goede ondersteuning biedt. Je nek en rug moeten een rechte lijn vormen wanneer je op het matras ligt. Dit is de meest natuurlijke vorm en daarmee het meest bevorderlijk voor het herstel van je rug.

Vervang tijdig je matras

Een grote boosdoener bij wakker worden met rugpijn, is het matras. Versleten matrassen bieden niet de juiste ondersteuning en zorgen ervoor dat de ruggengraat in een onnatuurlijke houding ligt. Dit zorgt voor druk en rugpijn na het slapen. Over het algemeen zijn matrassen na ongeveer 10 jaar versleten al is dit sterk afhankelijk van het materiaal en de kwaliteit.

Kies het juiste matras voor je slaaphouding

Je brengt ongeveer een derde van je leven slapend door. Dan is het toch logisch dat je dat op de meest gezonde en comfortabele manier doet? Wil je het juiste matras vinden, dan is het van belang dat je een goed beeld hebt van je favoriete slaaphouding. Je kunt een rugslaper, een buikslaper of een zijslaper zijn. Lig je vooral te slapen op je rug, dan is het van belang dat je een matras kiest dat je rugholte goed ondersteunt, zodat je ruggenwervel zijn natuurlijke S-vorm kan behouden. Voor jou is in dat geval een niet te hard matras het beste. Ben je een buikslaper, dan loop je een grotere kans op rugklachten aan je onderrug. Je bent dan gebaat bij een medium of hard matras, dat je ondersteunt op die plekken waar het nodig is. Een zijslaper moet ervoor zorgen dat zijn ruggengraat in een rechte lijn ligt. Combineer een goed hoofdkussen met een matras met comfortzones, waardoor de natuurlijke contouren van je lichaam tijdens het slapen intact blijven.

Orthopedische matrassen voor de beste ondersteuning

Bij aanhoudende rugklachten is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts die je kan doorverwijzen naar orthopedische specialisten of fysiotherapie. Nu kan het ook verstandig zijn om te investeren in een orthopedisch matras. Een orthopedisch matras is voorzien van extra comfortzones en geeft je ondersteuning op die plekken waar je lichaam het nodig heeft. Slapen op een orthopedisch matras is maatwerk. Het adviseren van het juiste orthopedische matras om rugpijn na het slapen te voorkomen, is eveneens maatwerk. Neem daarom eens contact op met een van onze specialisten en kom er samen achter welke matras het beste bij jou past.