Comfortabel slapen: Met deze 7 slaaptips haal jij alles uit je nacht

Swipe to the left
10 september 2021 Geen reacties

Op een bed dat jou op het lijf is geschreven geniet je natuurlijk van het fijnste ligcomfort. Maar wat kun je nog meer doen om elke nacht te genieten van een comfortabele nachtrust? Wij geven jou 7 slaaptips om alles uit je nacht te halen. Benieuwd of jij alles uit je nacht haalt? Test je slaapkwaliteit in onze slaaptest. Of ontdek met dr. Els van der Helm, slaapexpert en co-founder van Shleep, in Sleep Academy hoe jij jouw nachtrust verbetert.

 

Comfortabel slapen: Met deze 7 slaaptips haal jij alles uit je nacht

Tip 1. Beweeg dagelijks, voorkom fysieke klachten

Heb je last van fysieke klachten, dan is de kans groot dat ook je nachtrust daaronder lijdt. Door elke dag voldoende te bewegen kan je de eerste kwaaltjes vaak al voorkomen. Ga bijvoorbeeld wandelen, fietsen of tuinieren. Heerlijk die buitenlucht én je valt ’s avonds ook nog eens sneller in slaap.  

 

Tip 2. Het beste ligcomfort is voor iedereen anders

Een comfortabel bed en het juiste matras zorgen ervoor dat je uitgerust wakker wordt en overdag kunt doen wat jij het liefste doet. Maar wat betekent comfort voor jou? Een boxspring met hoge instap of juist elektrisch verstelbaar? Ontdek hier alle mogelijkheden. Of kom voor persoonlijk advies langs bij één van onze winkels bij jou in de buurt en vind samen met onze slaapexperts het fijnste ligcomfort voor jou.

Tip 3. In stilte genieten van een goede nachtrust

Slapen met oordopjes in is een simpele oplossing om omgevingsgeluid te dempen en in alle stilte te genieten van jouw welverdiende nachtrust. Een voorbijrazende auto of een snurkende partner kunnen de kwaliteit van jouw slaap namelijk zomaar beïnvloeden, zelfs wanneer je hier niet wakker van wordt.

 

Tip 4. Zorg voor een comfortabele slaapkamer

Het is pas echt comfortabel in de slaapkamer als het niet te warm of te koud is. De ideale slaapkamertemperatuur ligt rond de 18 graden. Ook goede ventilatie en verduisterende gordijnen in de slaapkamer zorgen er voor dat jij alles uit je nacht haalt.

 

Tip 5. Een vast slaapritme biedt vele voordelen

Heb jij een vast slaapritme, dan geniet jij van een kwalitatievere nachtrust. Met een vast ritme weet jouw lichaam namelijk precies wanneer het tijd is om moe te worden en weer op te staan!

 

Tip: Heb jij moeite met vroeg opstaan? Of word je juist midden in de nacht wakker? In aflevering 3 van de Sleep Academy ontdek je hoe je dit kunt oplossen, bekijk de aflevering hier.

 

Tip 6. Neem 's avonds kamillethee

Een alcoholisch drankje voor het slapengaan zorgt er voor dat je sneller in slaap valt. Klinkt positief zou je misschien denken? Toch niet, want hoewel je eerder in slaap valt, heeft de kwaliteit van je slaap het flink te voortduren. Kies liever voor kamillethee, deze warme drank heeft namelijk een ontspannend effect op jouw lichaam. Precies wat je kunt gebruiken voor het slapen gaan!

 

Tip 7. Bij wie voel jij je comfortabel?

Onderneem overdag leuke activiteiten met vrienden en familie en je zult zien dat niet alleen je humeur, maar ook jouw nachtrust hiervan profiteert! Met wie breng jij het liefste je tijd door?

Benieuwd wat jij (nog meer) kunt doen om alles uit jouw nacht te halen? Doe de test en ontdek hoe jij slaapt. Of bekijk hier direct hoe jij jouw slaapcomfort een upgrade geeft. Meer weten over slapen? Leer samen met dr. Els van der Helm meer over slapen in Sleep Academy. Bekijk hier alle afleveringen en haal meer uit je nacht!