Blog - Hoe kom ik van mijn nekklachten af?

Swipe to the left
15 mei 2017 Geen reacties

Ben jij meteen in dromenland als je je bed in duikt? Of lig je de hele nacht te woelen en draaien? Dan wordt je moe wakker, sta je op met een stijve nek en heb je overdag last van nekklachten en rugpijn. Wij kennen het. En je bent niet de enige, ruim 70% van de Nederlandse bevolking kampt met die klachten. De problemen kunnen gelukkig met een simpele oplossing al (deels) worden verholpen. Eén van de meest voorkomende oorzaken van nekklachten is een verkeerd hoofdkussen. Overweeg daarom je hoofdkussen te vervangen als de pijn in je nek jou blijft vervelen. Het is aannemelijk dat je kussen te dik is of te weinig steun biedt. Ontdek welke het meest geschikt is voor jouw slaaphouding.

Hoe ontstaan nekklachten?

Een verkeerde zit- of lighouding, te lang slapen en stress kunnen oorzaken zijn die ervoor zorgen dat jij nekklachten krijgt. Toch is veelal een verkeerd hoofdkussen de grote boosdoener. Goede hoofdkussens zorgen ervoor dat je hoofd in een rechte lijn ligt met de wervelkolom. Als jij een verkeerd kussen hebt, gaan je nek en wervelkolom een verdraaide positie aannemen. Hierdoor kunnen nekklachten ontstaan. Natuurlijk kan bijvoorbeeld stress ook een rol spelen bij jouw klachten, maar probeer eerst het hoofdprobleem aan te pakken om nekpijn te verminderen op de korte termijn. Heb je na een aantal weken nog steeds last? Probeer andere oplossingen of raadpleeg een fysiotherapeut of huisarts.

Kies je hoofdkussen

Wat is  het perfecte kussen voor jouw slaaphouding? Om te voorkomen dat je nieuwe hoofdkussen een miskoop is, helpen wij jou daarom met het uitzoeken ervan. Ga eerst na welke slaaphouding jij aanneemt. Vervolgens ga je na welk type kussen daar het best bij past. Een slaaphouding kan worden onderverdeeld in drie categorieën: de rugslaper, de zijslaper en de buikslaper.

• De rugslaper

De rugslaper ligt het meest comfortabel in bed. Heerlijk ontspannen en met de rug in de juiste positie. Rugslapers doen er goed aan een hoofdkussen te kiezen dat voornamelijk ondersteuning biedt. Dit kan een kussen zijn met een vaste vorm, waarbij je hoofd en nek de nodige steun krijgen.

• De zijslaper

De zijslaper is het meest populair. Voor deze slapers is het meest ideale kussen zacht en veerkrachtig tegelijk. Bovendien mag het kussen iets hoger zijn, aangezien de ruimte tussen het hoofd en het matras groter is bij zijslapers.

• De buikslaper

Voor alle buikslapers onder ons, probeer je slaaphouding te veranderen! Dit is veruit de slechtste houding. Want hoe haal je adem als je op je buik ligt? Juist, je moet je hoofd opzij draaien. Het gevolg is meer nekklachten en rugpijn. Een laag kussen is de beste oplossing voor de buikslaper om de nek niet te verrekken.