Blog - Melatonine en slaap. Hoe zit het nu precies?

Swipe to the left
28 augustus 2017 Geen reacties

Slaap jij goed? Heb je voldoende nachtrust? Grote kans dat jij van nature een goede melatoninespiegel bezit. Stel je jezelf veel bloot aan blauw licht? (zonlicht of kunstlicht, tv, smartphone en monitor) Let op! Jouw natuurlijke productie van het slaaphormoon kan dan wel eens geremd worden waardoor je minder goed slaapt. Is het in dit geval nu verstandig om melatonine tabletten te gebruiken?

Wat is Melatonine en hoe werkt het?

Je melatoninespiegel stijgt normaal gesproken flink in het midden van de avond tot op de latere avond. In de nacht blijft het niveau hoog om vervolgens vroeg in de ochtend weer naar een laag niveau te zakken. Hoeveel slaaphormoon je lichaam aanmaakt is afhankelijk van de hoeveelheid licht. In de winter, als de dagen kort zijn kan de aanmaak vroeger beginnen, en blootstelling aan veel licht remt juist de aanmaak. Je lichaam krijgt zo geen signaal om slaperig te worden, met als resultaat slecht slapen en wakker liggen. Bij slaapproblemen kun je melatonine supplementen gebruiken. Deze tabletten gebruikt men soms dan ook bij een jetlag en slapeloosheid. Is het eigenlijk wel veilig om melatonine te slikken?

Wat zijn de bijwerkingen van Melatonine?

In een lage dosis zijn supplementen veilig te gebruiken. Het slaaphormoon is in Nederland (in kleine hoeveelheden) dan ook gewoon verkrijgbaar bij de drogist of apotheek. Als volwassene neem je een dosis van 0,2 mg/1 mg/3 mg/5 mg of maximaal 20,0 mg, afhankelijk van de reden waarom je het gebruikt. Neem het niet in vlak voordat je gaat slapen, maar doe dit meestal 1 tot 2 uur voordat je naar bed gaat. Kinderen, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven zouden geen melatonine moeten nemen alvorens dit eerst met de huisarts te bespreken. Heb je echt langdurige slaapproblemen dan is het natuurlijk altijd raadzaam om dit met je huisarts te bespreken.

Mogelijke bijwerkingen  -Slaperigheid -Levensechte dromen -Lagere lichaamstemperatuur -Last van een ochtendhumeur-Minimale veranderingen in je bloeddruk

Denk ook eens aan etenswaren die van nature veel melatonine bevatten. Amandelen, kersen, ananas, bananen, sinaasappel, druiven, tomaten, mais en verschillende noten bevatten veel van het slaaphormoon en Sint Janskruid is een theesoort waarin het slaaphormoon veel voorkomt. Wanneer je dus veel noten en fruit eet, is het in het algemeen moeilijk om een écht tekort te krijgen.

Grappige feitjes over melatonine op een rijtje:

  • -Het wordt automatisch vrijgegeven in het donker door de pijnappelklier
  • -Wanneer je een koe 's nachts melkt zit er meer melatonine in dan wanneer je dit overdag doet
  • -In wijn en bier zit ook melatonine..! Toch hebben bier- en wijndrinkers na het drinken lagere niveaus's in het bloed dan niet-drinkers
  • -Melatoninetekort kan ontstaan door een tekort aan omega 3 en 6

Het moge duidelijk zijn... Melatonine is een belangrijk, lichaamseigen stofje dat ervoor zorgt dat jouw biologische klok goed staat ingesteld. Zorg dat je jezelf een paar uur voor het slapen gaan niet teveel blootstelt aan fel licht van telefoonschermen, tablets, tv etc. omdat dit de productie ervan afbreekt. Eet veel fruit en noten aangezien deze van nature veel van het slaaphormoon bevatten. Bij slaapproblemen of een jetlag kan een kleine dosis supplementen helpen, maar neem bij langdurige slaapproblemen altijd even contact op met je huisarts. Heb jij wel eens melatonine als supplement genomen bij slaapproblemen? Zo ja, wat zijn je ervaringen?