Maak van jouw Blue Monday een Happy Monday: Plan een date met jezelf

Swipe to the left
6 januari 2021 Geen reacties

Word jij 's ochtends vol energie wakker? Niet? Dan kan het zomaar zijn dat je niet genoeg tijd neemt voor ontspanning. Omdat wij geloven dat bewuste momenten van rust voor jezelf zorgen voor meer balans. En daarmee een betere nachtrust én energieke (start van je) dag.


Hoe doe je dat, tijd voor jezelf maken? De beste manier is om een date met jezelf te plannen. Nu denk je misschien: dat klinkt wel heel overdreven. Maar echt, probeer het eens. Je houdt immers tijd vrij in je agenda voor een etentje met die vriendin, een filmpje met je partner of die voetbalwedstrijd van je zoontje, dus waarom zou je dan niet wat tijd blokken voor me-time?

 

Tekst gaat door onder de afbeelding.

Slaapmonoloog: Waarom een staycation niet zo’n slecht idee is

Belangrijk om te weten is dat je het jezelf vooral niet te moeilijk moet maken. Geen pressure, want als er iets niet ontspannend werkt is dat het wel. Een moment voor jezelf hoeft geen weekend weg te zijn in een spa-resort. Het kan ook heel gemakkelijk… gewoon, in jouw eigen omgeving of zelfs slaapkamer.

 

Wij delen graag onze tips om even helemaal tot rust te komen en een moment voor jezelf te nemen. Vanzelfsprekend, deze tips? Misschien. Maar denk eens na: hoe lang geleden is het dat jij echt de tijd nam voor één van deze dingen?

 

Tip 1: Lees een (luister)boek

Een goed boek is de perfecte manier om even uit de echte wereld te ontsnappen. Je bed omhoog, een heerlijk kopje thee erbij en een zacht leeslampje aan en jouw slaapkamer is binnen no-time een heerlijke oase van rust. Ben je niet zo’n fan van boeken? Probeer dan eens een luisterboek. Ogen dicht en genieten maar!

 

Vergeet hierbij trouwens niet het belang van een bed met comfortabel beddengoed dat perfect bij je past. In een eerdere blog schreven we al dat de temperatuur van je bed deels bepaalt hoe ontspannen je bent. Hoe dat precies zit, lees je hier.

 

Tip 2: Maak je hoofd leeg met een wandeling

Van inspanning komt ontspanning. Je herkent het misschien wel: na een dag lamballen ontspan je toch een stuk minder lekker dan wanneer je écht wat hebt uitgevoerd. Ga er daarom eens op uit. En daarvoor heb je veel minder tijd nodig dan je misschien denkt. In deze blog lees je hoe dat zit.

 

Tip 3: Muziek

We weten dat muziek ervoor kan zorgen dat we net wat gemotiveerder hardlopen, enthousiaster schoonmaken of een extra traantje wegpinken bij en mooie film. Maar wist je dat muziek er ook voor kan zorgen dat we meer ontspannen? Daarom hebben we een Spotify playlist samengesteld met de meest rustgevende geluiden. Playlist aan en ontspannen maar! Natuurlijk kun je ook kiezen voor muziek van jouw favoriete genre of zelfs een podcast. Wat jij wilt! Het grote voordeel van een date met jezelf: je hoeft met niemand rekening te houden.

 

Tip 4: Eén nacht alleen

Het klinkt misschien erg ongezellig, maar één nacht alleen slapen kan wel eens de oplossing zijn om even helemaal bij te tanken. In ons meest recente slaaponderzoek vroegen we de deelnemers namelijk hoe zij het beste slapen: met een partner of alleen. En wat blijkt? Alleen slapen is zo gek nog niet. 50,3% van de Nederlanders geeft namelijk de voorkeur aan alleen slapen en zegt hierdoor energieker wakker te worden. Wie weet helpt het ook voor jou?


Tip 5: Ontbijtje op bed

De dag écht goed beginnen. Dat doe je natuurlijk met een heerlijk ontbijtje. Waarom zou je niet jezelf eens verwennen met een heerlijk ontbijtje op bed? In deze blog hebben we onze favoriete, kruimelvrije (!) ontbijtjes op een rijtje gezet.

 

Zoals we al eerder zeiden: door genoeg tijd te nemen voor jezelf raak je meer in balans. Maar we begrijpen natuurlijk dat dagenlang alleen zijn juist averechts kan werken. Hier lees je meer over waarom het – naast tijd voor jezelf – ook belangrijk is om zo nu en dan tijd met je loved ones door te brengen.

 

Ben je op zoek naar meer tips om goed te slapen en iedere ochtend weer vol energie op te staan? Lees er hier alles over.