Simpele slaapvoornemens om je nacht én dag te verbeteren

4 januari 2021

Januari is traditioneel het moment van goede voornemens. Dingen die er het afgelopen jaar misschien bij ingeschoten zijn, maar die je dit jaar weer met volle moed wil aanpakken. Stoppen met roken, gezonder eten en meer sporten staan – net als andere jaren – in de top 10. Maar heb je er ook aan gedacht om van slapen jouw goede voornemen te maken?

30% van de Nederlandse vrouwen slaapt 's nachts niet goed genoeg. Dat blijkt uit ons slaaponderzoek. Tijd om daar wat aan te doen!

Simpele slaapvoornemens om je nacht én dag te verbeteren

Want goed slapen maakt niet alleen mooier en fitter, het zorgt er ook voor dat jij de energie hebt om jouw andere goede voornemens (zoals sporten) gemakkelijker vol te houden. Daarom delen wij in deze blog 9 simpele slaapvoornemens met je, zodat jij in 2022 nóg beter slaapt.

Goed voornemen 1: Ik laat mijn telefoon beneden

We know, het is misschien een open deur maar zeg eens eerlijk: hoe lang ben jij nog met je telefoon bezig voordat je écht gaat slapen? Het snoept niet alleen tijd weg van je welverdiende nachtrust, het blauwe licht zorgt er ook voor dat je minder gemakkelijk in slaap valt.

 

En wie weet helpt het je ook wel met opstaan! Niet nog minutenlang door Facebook of Instagram scollen, maar direct opstaan. Klaar voor een nieuwe dag!

 

Goed voornemen 2: Ik schrap mijn telefoon uit mijn slaapritueel

Toch niet zo’n fan van je telefoon beneden laten? Snappen we! Het immers ook je wekker, en stel dat er wat gebeurt… Kies je ervoor om je telefoon op je nachtkastje te leggen, dan hebben veel smartphones een goede oplossing om je telefoon tóch uit je slaapritueel te schrappen. Namelijk: bedtijd. Je kunt het niet alleen zo instellen dat je telefoon na een bepaald tijdstip minder blauw licht uitstraalt, je kunt ook instellen dat je geen berichten meer binnenkrijgt. Hallo, ongestoorde nachtrust!

 

Goed voornemen 3: Ik maak van mijn slaapkamer mijn ‘oase van rust’

Je slaapkamer is de plek waar je na een lange dag tot rust komt en ’s ochtends helemaal ontspannen wakker wordt. Ten minste, als je slaapkamer echt een ‘oase van rust’ is. Geen volle wasmanden en laptops die je herinneren aan je to do’s, maar echt een plek die jou op het lijf geschreven is. Herken je hier jouw slaapkamer nog niet in? Dan is het tijd voor een make-over!

 

Goed voornemen 4: Ik neem meer tijd voor mijn partner

Huh, wat heeft dat met slapen te maken? Nou, best wel veel! Je komt immers het meest tot rust in een omgeving die jou op het lijf geschreven is mét diegene bij wie je helemaal jezelf kunt zijn. Neem daarom voldoende tijd voor elkaar en trek er bijvoorbeeld eens samen op uit. Meer daarover lees je in deze blog.

 

Goed voornemen 5: Ik doe elke dag een rondje door de natuur

Zoals we eerder al benoemden, zijn bewuste momenten van rust en ontspanning essentieel. En waar kom je nu meer tot rust dan in de natuur?! Maak daarom een rondje door de natuur onderdeel van jouw ochtendritueel. Good morning sunshine! Heb je hier geen tijd voor? Maak het dan onderdeel van jouw lunchregime, of middagplanning. Hoe je áltijd tijd maakt voor een rondje door de natuur, lees je hier.

 

Goed voornemen 6: Ik investeer in een goed bed en beddengoed

Kijk eens kritisch naar je bed en beddengoed. Wist je dat een matras gemiddeld 5 tot 10 jaar mee gaat? Bij een dekbed is dat ongeveer 10 jaar en bij een hoofdkussen slechts 2 tot 3 jaar. Na die tijd verliest je beddengoed zijn eigenschappen en is het tijd om deze te vervangen. En omdat beter ligcomfort direct zorgt voor een betere nachtrust, zul je merken dat je al snel beter slaapt.

 

Goed voornemen 7: Ik drink in de uren voor het slapengaan geen alcohol meer

Alcohol. Een term die vaak terugkomt als we het hebben over goede voornemens. Want hoe veel mensen nemen zich ieder jaar weer niet voor om minder te drinken? In de vorm van dry january of dranquilo zien we het veelvuldig voorbijkomen. Om ’s nachts goed te slapen hoef je niet meteen álle drank aan de kant te zetten, maar probeer het in de uren voor het slapengaan wel wat te minderen. In deze blog lees je hoe dat precies zit.

 

Goed voornemen 8: Ik eet na het avondeten alleen nog maar dingen die mijn slaap bevorderen

Dat veel eten voor het slapengaan niet goed voor je is, weet je vast al. Maar dat betekent niet dat je helemaal niets meer mag eten. Er zijn zelfs etenswaren die slaapverwekkende stofjes bevatten! In deze blog lees je wat dat precies is.

 

En, welke van deze voornemens ga jij proberen vol te houden? Klik hier voor meer informatie over goede (slaap)voornemens en hoe jij ze zo lang mogelijk volhoudt.

Marianne 7 januari 2022 at 10:20 at
Beste Swiss Sense, Wat betreft tip 4: is het al tot jullie doorgedrongen dat een groot deel van de volwassen bevolking alleen is? Wellicht Tip 4 daarop aanpassen. En is het jullie ook bekend dat John Doe meestal gebruikt wordt voor overledenen waar de identiteit niet van bekend is? Wellicht ander voorbeeld naam gebruiken
Laat hier je reactie achter