Dit is waarom je de laatste tijd zo slecht slaapt

Swipe to the left
13 mei 2020 1 comment

Goed voor jezelf zorgen begint met lekker slapen. Dat klinkt makkelijk, maar dat is het niet altijd. Waar er nachten zijn dat je slaapt zodra je je kussen raakt, zijn er ook nachten waarbij je de slaap niet kunt vatten. Je blijft maar draaien, piekeren. En slaap je net, dan word je weer wakker. Vervelend! Je kunt dit pas oplossen zodra je weet waar het door komt. Daarom hebben wij 7 mogelijke oorzaken voor je op een rijtje gezet.

Dit is waarom je de laatste tijd zo slecht slaapt

1. Je hebt te veel stress

De huidige situatie waarin de wereld soms wel op zijn kop lijkt te staan, levert bij veel mensen stress op. Blijven we gezond? Hoe moet dat nou met werk? En de kinderen? Mentaal is niet altijd even gemakkelijk. Hier heb je niet alleen overdag last van, maar ook ’s nachts. Want deze stress houdt je letterlijk wakker.

 

Alsof dit niet al erg genoeg is, is het ook nog eens een vicieuze cirkel. Stress verslechtert je slaap en slecht slapen verergert stress. De enige manier om hieruit te komen is door een nacht goed door te ont-stressen. Maar hoe doe je dat? In deze blog delen we drie ontspanningsoefeningen om tot rust te komen. Even doorzetten, je hoofd leegmaken en eraan toegeven.


Wat verder kan helpen om je hoofd leeg te maken is door te sporten en te bewegen. Niet laat in de avond, maar bij voorkeur overdag. Dan is de adrenaline uit je lichaam op het moment dat je uit bed stapt.

 

2. Je dagritme is in de war

Wanneer je op een vast moment op de dag opstaat, werkt, eet, beweegt en weer gaat slapen, creëer je een ritme waar je lichaam aan gaat wennen. Dus ga je dagelijks om 11 uur naar bed, dan zul je vanzelf merken dat je rond dit tijdstip slaperig wordt.

 

Maar als het leven verandert, kan het lastiger worden om je ritme in stand te houden. Ben je thuis gaan werken? Dan verandert je ritme automatisch. Wellicht kun je wat later opstaan of eet je op een ander moment. De kans is groot dat je minder beweegt en meer energie overhoudt omdat je niet hele dagen contact hebt met andere mensen. Heb je een vitaal beroep? Dan werk je misschien juist overuren en kom je niet genoeg aan rusten toe. Het heeft tijd nodig om een nieuw ritme te creëren en hieraan te wennen, dus geef jezelf wat tijd!

 

3. Je drinkt te veel alcohol

Er gaan veel verhalen rond over het effect van alcohol op je nachtrust. Waar de ene zweert bij een drankje voor het slapengaan, heeft de ander na een avond borrelen juist last van gebroken nachten. Het is wetenschappelijk bewezen dat alcohol ervoor zorgt dat je sneller in slaap valt, maar minder diep slaapt en eerder wakker wordt. Om dit te voorkomen, drink je je laatste glas alcohol het liefst uiterlijk 90 minuten voor het slapengaan. In deze blog over slapen en alcohol lees je er meer over.

 

4. Je rookt een sigaret voor het slapengaan

Een sigaret voor het slapengaan, wanneer je wakker wordt of bij dat eerste kopje koffie. Bij veel rokers lijkt het onderdeel geworden van hun avond-, ochtend- en slaapritueel. Maar is slapen en roken wel zo’n goede combinatie? Het antwoord: nee. Een sigaret heeft namelijk een stimulerende werking, hetzelfde effect als cafeïne. Wil je beter slapen? Laat dat sigaretje voor het slapengaan dan aan je voorbij gaan. In deze blog over slapen en roken lees je er meer over.

 

5. Je eet niet de juiste dingen

Heb je ’s avonds nog trek, dan is het tijd voor een snack! Want je wil natuurlijk niet met een knorrende maag naar bed. Maar wat eet je dan? Nou, geen chocolade, broccoli, munt, chips, kaas of worst in ieder geval. Deze snacks bevatten namelijk suikers en/of vetten waardoor je minder goed kunt slapen. De volgende snacks bevatten juist slaaphormonen en zijn daarom een goede keuze: kersen, kiwi’s,

 

In deze blog over slapen en eten lees je er meer over.

 

6. Je ligt niet goed

Rugpijn, nekpijn of “gewoon niet lekker liggen”. Een verkeerde lighouding is een veelvoorkomende oorzaak van slapeloze nachten. Dit kan komen door je matras of hoofdkussen. Passen die niet bij jouw lichaam of slaaphouding, dan kun je hier op ten duur veel last van krijgen. Daarom is het belangrijk om goed te kijken wat jouw lichaam nodig heeft. In onze matraswijzer vind je altijd jouw perfecte matras. Daarnaast vertellen we je op deze pagina meer over het vinden van het juiste kussen.

 

7. De maan staat “verkeerd”

Geloof het of niet, maar de maan lijkt daadwerkelijk invloed te hebben op hoe goed je slaapt. Of beter gezegd, hoe slecht je slaapt. Veel mensen slapen namelijk aanzienlijk slechter wanneer het volle maan is. Uit een Zwitsers en Zweeds onderzoek blijkt dat mensen rond volle maan minder melatonine aanmaken. Dat is het hormoon dat je slaperig maakt. En laat het nu toevallig net volle maan zijn geweest!

 

Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen te bedenken waarom je slechter slaapt. Slaap je al langere tijd slecht en heb je dus last van serieuze slapeloosheid? Neem dan contact op met je huisarts.

  1. Gazella Comfort I Pocketvering Matras 2e matras cadeau
    Gazella Comfort I Pocketvering Matras
    vanaf Special Price  369,-
  1. Dixxius Lente Dekbed Essential €90,- voordeel
    Dixxius Lente Dekbed Essential
    vanaf Special Price  29,- Regular Price  119,-
    100%
  1. Dixxius Hoofdkussen Basic 30% voordeel
    Dixxius Hoofdkussen Basic
    vanaf Special Price  10,47 Regular Price  14,95
west21@kpnmail.nl 16 mei 2020 at 11:53
Dag, aanbeveling van het eten van kersen is geen succes voor het slapen gaan, kiwi weet ik niet, maar zeer slecht voor de slokdarm, is ook wel te vinden op internet.