Beste matras voor rugklachten

Beste matras voor rugklachten

Je ligt in bed, bent al uren aan het draaien, staat op het punt in slaap te vallen en… Daar is weer die vervelende rugpijn die je al de hele nacht wakker houdt. Heel frustrerend, maar wellicht kun je de pijn met wat kleine veranderingen al snel verminderen. Als je ’s ochtends wakker wordt met meer rugklachten dan toen je ging slapen, dan is het slim om eens kritisch te kijken naar je matras. Meestal is dit niet de directe oorzaak van je rugpijn, maar het kan de klachten wel beïnvloeden. Want waar een goed matras klachten vermindert of voorkomt, kan een slechte ze juist verergeren. Raadpleeg onze matraswijzer voor meer informatie over de verschillende type matrassen.

Verschillende soorten rugklachten

Allereerst is het belangrijk om vast te stellen om wat voor soort rugpijn het gaat. Er zijn verschillende soorten rugklachten die beïnvloed kunnen worden door je matras. Lage rugpijn, hernia en spit uiten zich, zoals de naam al zegt, vooral door een zeurende of stekende pijn in de onderrug. Bepaalde houdingen zorgen ervoor dat je meer pijn krijgt. Om de klachten niet erger te maken is het erg belangrijk dat je matras de juiste ondersteuning biedt voor jouw lichaam en drukverlagend werkt. Tijdens het slapen moet je rug namelijk een natuurlijke en comfortabele houding aannemen om zichzelf goed te kunnen herstellen. Dit geldt ook als je pijn hebt in je hele rug, een kromme rug hebt of last hebt van reuma. Ook wanneer je last hebt van schouder- of nekpijn is het noodzakelijk dat je lichaam goed ondersteund wordt door je hoofdkussen en matras. Je nek moet tijdens het slapen een natuurlijke positie behouden ten opzichte van je rug.

rugpijn bij opstaan

Oorzaken voor rugklachten tijdens het slapen

Zoals eerder genoemd is een matras meestal niet de directe oorzaak van nek- en rugklachten, maar het kan ze wel beïnvloeden. Vrijwel alle rugklachten worden versterkt door stress, overbelasting en een verkeerde houding. Dit laatste is waar je matras een rol speelt: een matras dat niet aansluit bij de behoeften van jouw lichaam verergert je klachten wanneer je er langere tijd op ligt.

Naast je matras kan ook je hoofdkussen de klachten beïnvloeden. Een verkeerd kussen voor je slaaphouding zorgt ervoor dat je nek en wervelkolom een verkeerde positie aannemen. Het beste is om als rugslaper een ondersteunend hoofdkussen te kopen met een vaste vorm. Het hoofdkussen van een zijslaper is daarentegen zacht, veerkrachtig en wat hoger. Een laag kussen is het beste alternatief voor buikslapers. Echter is het nog altijd beter om als buikslaper je hele slaaphouding te veranderen. Als je op je buik slaapt moet je namelijk je hoofd opzij draaien, waardoor nekklachten en rugpijn in de hand worden gewerkt.

Hoe kun je rugpijn verminderen?

Als het goed is word je iedere ochtend wakker met minder rugklachten dan dat je de dag ervoor had. Is dat niet het geval, dan is het nodig om kritisch te kijken naar je matras. Biedt het wel de juiste ondersteuning voor jouw lichaam? Een goed matras biedt een prettig ligcomfort en verlichting van de drukpunten waardoor je klachten ’s nachts verminderen.

Goede ondersteuning van de ruggengraat

Een goede ondersteuning van de ruggengraat is belangrijk. Als je ruggengraat tijdens het slapen een onnatuurlijke positie aanneemt, zorgt dit ervoor dat je rugklachten erger worden. Zoek daarom een matras die je lichaam zo ondersteunt dat je nek en rug een rechte lijn vormen wanneer je erop ligt. Dit is de meest natuurlijke vorm en daarmee het meest bevorderlijk voor het herstel van je rug.

Het belang van de juiste hardheid

Let ook eens op de hardheid van je matras. Een te hard of te zacht matras zorgt ervoor dat het je ruggengraat niet op de juiste manier ondersteunt. Wat voor jou de juiste hardheid is, is onder meer afhankelijk van je slaaphouding, lichaamskenmerken en andere persoonlijke wensen. Bij zijslapers moeten bijvoorbeeld de nek en taille worden ondersteund, terwijl rugslapers behoefte hebben aan goede ondersteuning in de rugholte. Voor buikslapers en wat zwaardere mensen is het aan te raden een steviger (firm) matras te nemen.

Doorgelegen matrassen tijdig vervangen

Na verloop van tijd biedt een matras niet meer de ondersteuning die je ervan gewend bent. Op dat moment kunnen rug- en nekklachten ontstaan. Het is belangrijk een versleten of doorgelegen matras tijdig te vervangen. Over het algemeen is dit na 10 tot 12 jaar.


Wat zijn de beste matrassen tegen rugpijn?

Een goed matras biedt de juiste ondersteuning, comfort en zijn drukverlagend. Maar er is niet slechts één beste matras voor rugpijn. Er zijn verschillende soorten rugpijn en iedereen heeft verschillende lichaamskenmerken, behoeften en wensen. Het is verstandig om alle matrassen goed te vergelijken zodat je exact weet welke het beste past bij jouw situatie. Hiervoor kun je onze matrassen vergelijker gebruiken.

matras met comfortzones

Matrassen met comfortzones

Zoals eerder genoemd is het belangrijk om in een natuurlijke houding te liggen als je slaapt, Een matras met comfortzones stimuleert je lichaam de juiste houding aan te nemen. Comfortzones zijn zones in het matras die zachter zijn dan andere veren. Dit zorgt ervoor dat het matras soepeler is bij bijvoorbeeld de schouders en heupen. Hierdoor geniet je iedere nacht van de juiste ondersteuning. Het aantal comfortzones per matras varieert van vijf, zeven tot zelfs negen zones.

matras met pocketvering tegen rugklachten

Pocketvering matrassen

Als je last hebt van rugklachten, kun je het beste kiezen voor een pocketveringmatras. Dit is een matras waarbij de veringen individueel verpakt zijn. In tegenstelling tot bonellvering bewegen pocketveren individueel met je lichaam mee waardoor ze overal de juiste ondersteuning bieden. Daarnaast hebben pocketvering matrassen meestal minstens zeven comfortzones. Matrassen van schuim bestaan meestal uit een stuk schuim die overal dezelfde dichtheid heeft. Daardoor biedt het overal op je lichaam dezelfde ondersteuning. Dit is voor mensen met rugklachten niet bevorderlijk, omdat het geen drukverlaging biedt.

matras met traagschuim tegen rugklachten

Traagschuim matrassen

Over het algemeen is traagschuim één van de beste materialen voor mensen die last hebben van rugklachten. Traagschuim, ook wel bekend als NASA schuim, werkt namelijk drukverlagend. Een traagschuim matras vormt helemaal naar je lichaam en zorgt voor een uitstekende drukverdeling. Ideaal voor mensen met chronische rugklachten omdat de hele rug goed wordt ondersteund. Een nadeel is dat traagschuim minder goed ventileert en relatief snel warm aanvoelt.


Orthopedische matrassen van Perzona

Iedereen slaapt anders en iedereen heeft andere klachten. Daarom biedt Perzona nu een persoonlijk, orthopedisch matras dat op basis van jouw specifieke lichaamskenmerken wordt gemaakt. Je doet een lichaamsscan die de behoeften van jouw lichaam vaststelt. Met zeven comfortzones en 14 individueel instelbare punten wordt gemakkelijk bepaald hoe jouw lichaam het beste wordt ondersteund. Ontdek zelf het voordeel van orthopedische matrassen.  


Persoonlijk advies van een slaapadviseur

Om erachter te komen welk matras bij jouw wensen en lichaamsbehoeften past, laat je je het beste persoonlijk adviseren door onze slaapadviseurs. Kom vrijblijvend langs in een van onze Swiss Sense winkels om de voordelen van een Perzona Individual matras zelf te ervaren. Met de Myscan bepaal je samen met onze specialisten welk matras het beste bij jouw lichaam en wensen past. Vervolgens wordt je matras voor jou geconfigureerd en zelfs voorzien van een naamplaatje.

LblTaxExcludeText