Nieuws


Middels deze pagina houden wij u op de hoogte van het laatste nieuws rondom het incident met BASF.

Ga direct naar:
Persbericht
Veelgestelde vragen

Contact

Persbericht

Verklaring toeleverancier en BASF na productiefout

‘Bedden 100% veilig’

Een productiefout bij chemieconcern BASF zorgt niet voor gezondheidsrisico’s van bedden. Hilding Anders, producent van boxsprings en matrassen, laat dat vandaag weten op grond van eigen onderzoek. Ook BASF zelf zegt in officiële verklaringen dat er in het geheel geen gevaren zijn. Swiss Sense, verdeler van kwaliteitsslaapsystemen uit Uden, is verheugd over de geruststellende berichten van Hilding Anders en BASF. Alle bedden zijn schoon en veilig voor gebruik. Wel was er bij Swiss Sense voor gekozen preventieve maatregelen te nemen. Zo zijn alle leveringen deze week opgeschort. Klanten die daarmee te maken hebben gehad, krijgen vandaag bericht. Komende maandag worden de leveringen hervat.

Leveringen opgeschort uit voorzorg
Door een fout bij grondstoffenproducent BASF in Duitsland is tussen 25 augustus en 29 september een verhoogde concentratie dichloor benzeen terechtgekomen in schuim dat voor onder andere het maken van delen van slaapsystemen wordt gebruikt. Nadat Swiss Sense daar op maandagavond 9 oktober van hoorde, zijn onmiddellijk maatregelen genomen. Zo zijn leveringen opgeschort en is de NVWA op de hoogte gebracht. Voor Swiss Sense geldt dat de gezondheid van klanten en medewerkers voorop staat.

Productiefout BASF raakt diverse branches 
BASF maakt onder meer TDI (tolueendi-isocyanaat), dat wordt gebruikt bij de productie van allerlei vormen van schuim. Dit schuim is verwerkt in matrassen en sommige andere onderdelen van slaapsystemen. Honderden beddenfabrikanten in Europa gebruiken dit, net als bijvoorbeeld de auto- en de meubelindustrie. Volgens BASF neemt de concentratie van deze stof ook weer snel af en is het uit producten verdwenen op het moment dat die bij de consument terechtkomen. Daarop baseert BASF de uitspraak dat er geen enkel gezondheidsrisico voor de consument is.

De laatste updates vanuit Swiss Sense rondom dit ontwerp worden op deze pagina gepubliceerd.

Veelgestelde vragen

Er zijn berichten in de media over een probleem met bedden. Wat is er precies aan de hand?
Bij de productie van een grondstof voor schuim dat verwerkt wordt in delen van onze slaapsystemen is een hogere concentratie aan dichloor benzeen dan normaal terechtgekomen. Dat is gebeurd bij BASF in het Duitse Ludwigshafen in de periode eind augustus tot eind september. BASF heeft op donderdag 12 oktober 2017 in officiële verklaringen laten weten dat er geen enkel gezondheidsrisico is. Een aantal toeleveranciers, waaronder matrassenproducent Hilding Anders, heeft op vrijdag 13 oktober 2017 bekendgemaakt dat hun producten schoon en veilig zijn. Dit is gebaseerd op eigen onderzoek.

Wat is dichloor benzeen?
Dichloor benzeen is een chemisch bestanddeel dat tijdens het productieproces van schuimproducten gebruikt wordt en bij bepaalde waarden geheel veilig is. Bij de productie van het schuim dat verwerkt wordt in onze slaapsystemen is de chemische stof TDI (tolueendi-isocyanaat) een van de gebruikte grondstoffen. Hierin is altijd een lichte concentratie aan dichloor benzeen verwerkt, ver beneden de toegestane normen. Het is een gebruikelijk en goed gecontroleerd product. Normaliter is er geen noemenswaardige concentratie aanwezig in het product zodra dit bij mensen thuis wordt afgeleverd. BASF in het Duitse Ludwigshafen heeft recent ontdekt dat gedurende een periode te veel dichloor benzeen in het TDI is gekomen.

Hoe hebben jullie dit nieuws vernomen?
Een toeleverancier van matrassen meldde de levering te stoppen op verzoek van BASF, producent van grondstoffen. Deze heeft aan zijn afnemers gemeld dat gedurende ruim een maand er een te hoge concentratie dichloor benzeen is toegevoegd aan de grondstof TDI (tolueendi-isocyanaat).

Welke maatregelen zijn er genomen na de officiële melding van BASF?
Dinsdag 10 oktober 2017 is de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) ingelicht, zijn onze leveringen stopgezet, zijn ernst en omvang van het probleem in kaart gebracht, hebben we onze medewerkers geïnformeerd, is contact gezocht met de branchevereniging, met leveranciers en transporteurs en is de verdere interne en externe communicatie voorbereid.

Ik heb een bed van jullie. Loop ik een risico en kan ik in mijn bed blijven slapen?
U loopt geen risico. Officiële verklaringen van onze toeleveranciers en van de producent waar de fout is gemaakt, BASF, geven aan dat de producten schoon en veilig zijn. Daarnaast hebben wij ook onze eigen producten door onafhankelijke laboratoria laten testen en is gebleken dat de stof niet terug te vinden is in onze producten.

Is mijn gezondheid in gevaar?
Uw gezondheid is niet in gevaar. Onze producten zijn schoon en veilig.

Ik ruik een vreemde geur. Wat te doen?
Het is altijd goed om na het plaatsen van een nieuw slaapsysteem even goed te ventileren.

Wanneer gaan jullie weer leveren?
Wij leveren weer in de week van 16 oktober 2017 (week 42). Dit zullen in eerste instantie beperkte aantallen zijn, afhankelijk van wat wij van onze toeleveranciers ontvangen.

Mijn bestelling wordt nu niet uitgeleverd. Wanneer kan ik deze verwachten?
In het gunstigste geval kan een levering nog deze week worden uitgeleverd. Wij doen ons uiterste best om zo snel mogelijk alle vertraagde leveringen alsnog uit te leveren.

Zijn jullie bedden wel veilig? Hoe kunnen jullie dit garanderen?
Ja, alles wat wij leveren is veilig. U krijgt daarvan ook een certificaat bij levering.

Contact

Voor vragen omtrent dit onderwerp kun je contact met ons opnemen via contact@swisssense.nl of telefonisch via +31 (0) 413 820 820
Bereikbaar op werkdagen van 9.00 - 17.00 uur.

LblTaxExcludeText