Blog - Teveel slapen maakt slaperig!

Swipe to the left
24 april 2017 Geen reacties

Slapen, we kunnen niet zonder. Maar kun je ook teveel slapen? Als we te weinig slapen dan weten we vaak wel wat ons te wachten staat, maar wat zijn de consequenties van teveel slapen? Je leest het in onderstaande blog.

Een grote groep mensen slaapt structureel teveel en een groot deel van hen wordt ondanks het vele slapen moe wakker. Teveel slapen is net als te weinig slapen niet gezond voor je lichaam.


Hoeveel slaap hebben we nu écht nodig?

We weten allemaal dat slaap van essentieel belang is voor een goede gezondheid. Je lichaam herstelt zich zodat je er de volgende dag vol frisse moed weer tegenaan kunt gaan. Dit houdt echter niet in dat wanneer je lang slaapt je de volgende dag ook frisser en meer uitgerust bent. Juist niet! Je herkent het vast wel dat je na een lange nacht slaap erg moe opstaat en haast niet vooruit te branden bent. Teveel slapen maakt slaperig!

Belangrijk is de kwaliteit van je slapen. Niet iedereen heeft dezelfde aantal uren slaap nodig, maar gemiddeld heeft een volwassenen tussen de 6 en 9 uur slaap nodig. Waar de één genoeg heeft aan 6 uurtjes per nacht, heeft de ander meer dan 8 uur nodig. Sommige 'langslapers' hebben nog meer slaap nodig en functioneren het beste bij 10 tot 12 uur slaap per nacht.

Wanneer slaap je nu echt te lang? Wanneer je 9 uur slaapt en vervolgens nog altijd erg moe wakker wordt. Het is in dat geval zeker aan te raden om even naar je huisarts te gaan. Lang slapen kan bijvoorbeeld de oorzaak zijn van verschillende lichamelijke klachten of een onderliggende aandoening.


Mogelijke oorzaken van teveel slapen

De meest voorkomende oorzaak van te veel slapen is een belabberde kwaliteit van de slaap. Reden hiervoor kunnen te maken hebben met alcoholgebruik. Je slaapt wel heel vlot in, maar door de alcohol bereik je niet de diepe slaapfase waardoor het doorslapen meestal niet lukt. Hierdoor rust je ook niet goed uit. Ook slaapapneu zorgt er vaak voor dat je in de ochtend moe wakker wordt. Het zorgt er namelijk voor dat je slaap van slechte kwaliteit is en je dus niet uitgerust ontwaakt in de ochtend. Ook stress is een belangrijke veroorzaker van slaapproblemen.


Tips om je lange slaappatroon te doorbreken?

Regelmaat is erg belangrijk voor je lichaam. Ga daarom elke avond rond hetzelfde tijdstip naar bed. Eet geen zwaar voedsel en drink geen cafeïne. Warme melk of een banaan zijn juist goed om je slaap te bevorderen. Ook is het erg goed om nog even iets te lezen zodat je geest ook heerlijk tot rust komt. Bouw ook regelmaat in, in het tijdstip van opstaan. Slaap je in het weekend graag uit? Geen probleem, maar probeer om niet té lang in bed te blijven liggen of weer opnieuw in slaap te vallen. Zorg altijd voor een fijne slaapomgeving ofwel een donkere, opgeruimde en geventileerde slaapkamer, een goed matras en een lekker dekbed. De kwaliteit van je slaap verbetert waardoor je lichaam geen behoefte meer heeft om te lang te slapen.


Zo zie je maar dat veel slapen niet betekent dat je automatisch ook veel uitgeruster bent. Veel slapen maakt je lichaam alleen maar moe. Het is dus belangrijk om voor jezelf te ontdekken hoeveel slaap voor jou het beste werkt en wat de reden kan zijn waarom je zo lang slaapt. Houd rekening met bovenstaande tips en merk dat je met minder slaap fitter wakker wordt!


Lees ook onze andere blogposts met slaaptips voor een goede nachtrust.


Hoeveel uur slaap heb jij per nacht gemiddeld nodig? Sta je dan fris en fruitig op of ben je vaak moe bij het opstaan?