Lig je ’s nachts wel eens wakker? Dit kan je er aan doen

Swipe to the left
27 januari 2021 Geen reacties

Slape-loos. Ofwel, zonder slaap. Om gek van te worden. Je doet alles goed, gaat op tijd naar bed, valt prima in slaap en dan ineens, midden in de nacht; wakker. Het heeft te maken met je avondroutine en ochtendroutine maar ook met jouw bioritme. Hoe dat zit en wat je er aan kunt doen delen wij graag.

 

Tekst gaat door onder de afbeelding.

Zo val je wél snel in slaap; dit zijn alle tips & tricks

Verzetten heeft geen zin

De wereld is in rust. Iedereen slaapt, behalve jij. En nu? Slaapexpert Els van der Helm (PhD en co-founder Shleep, red.) legt het verschil uit tussen ochtend- en avondmensen en de kans op slapeloosheid.

 

Moeilijk in slaap vallen of veel wakker worden lijken 2 problemen, maar is feitelijk hetzelfde probleem. Ochtendmensen vallen makkelijker in slaap maar worden sneller wakker bij stress. Avondmensen liggen langer wakker maar slapen wel door.

 

Oké, de kans is dus 50/50. De ene kan soms niet goed in slaap komen, de ander heeft wel eens moeite met doorslapen. Als je wel eens wakker ligt, troost je dan met het feit dat je niet de enige bent. Gelukkig zijn er wat trucjes die je mogelijk kunnen helpen.

 

Als je ’s nachts wakker wordt, wil je je hersenen niet belonen. Dus niet gaan eten en niet naar leuke filmpjes kijken. Dat voelt niet als een beloning, maar dat is het toch. Het is eigenlijk saai om dat niet te doen, maar die saaiheid is precies de bedoeling. Je geeft dan het signaal aan je hersenen dat het wakker liggen geen zin heeft en niet beloond wordt met prikkels (zoals een filmpje). Als het te lang duurt (20 tot 30 minuten wakker) moet je wel even opstaan. Want jij en jouw hersenen moeten je bed niet gaan associëren met iets negatiefs.

 

Wat je wel moet doen

- super saai blijven liggen en denken aan niet stressvolle dingen. Denk bijvoorbeeld aan een fijne strand -of boswandeling die je laatst gemaakt hebt.

- na een half uurtje toch even opstaan en bijvoorbeeld een boekje lezen, met gedimd licht, in de woonkamer.

- als je dan in de woonkamer zit, pak dan (heel kort!) je telefoon en zet de sleepsounds van Swiss Sense aan.

- nadenken over iets wat je heel slaapverwekkend vindt, zoals de lessen van de aardrijkskundeleraar op de middelbare school ofzo.

- lukt het nog niet? In deze blog hebben we nog meer tips voor een goede nachtrust.

 

Wat je niet moet doen

- telefoon checken of laptop openklappen en filmpjes kijken.

- twijfelen, piekeren, de wereldproblematiek op je schouders dragen (nooit een goed idee, overigens).

- eten of alcohol drinken (thee of warme melk werken natuurlijk wel).

 

Leuker kunnen we het niet maken, saaier wel. En dat is goed, midden in de nacht, voor onze hersenen en de broodnodige nachtrust.

  1. Bedframe Balance Pure 10% éxtra voordeel
    Bedframe Balance Pure
    Regular Price  1.080,- Special Price  780,-
  1. Nachttafel Balance Clear ll
    Nachttafel Balance Clear ll
    vanaf Special Price  140,-