Hoe slaapt dr. Els van der Helm zelf?

Ontdek haar 3 favoriete tips voor een goede nachtrust!

Dr. Els van der Helm is al meer dan 15 jaar slaapexpert en deelt al haar adviezen graag met ons (en met jullie). Maar, hoe slaapt zij nu zelf eigenlijk? En wat zijn haar beste tips voor een goede nachtrust?

Els van der Helm

Slaap is fundamenteel voor onze gezondheid, relaties, productiviteit en zelfs ons geluk. Maar ondanks de belangrijke rol van slaap en de magische processen die tijdens de slaap plaatsvinden, werd (en wordt!) slaap enorm onderschat. Onderzoek toont aan dat bijna 2 op de 3 Nederlanders beter wil slapen, maar hiervoor geen maatregelen neemt.

 

Dr. Els van der Helm: “Het is mijn persoonlijke droom dat iedereen zich bewust wordt van de magie van slaap. Niet alleen de magie van de biologische processen die zich afspelen tijdens de slaap, zowel in ons brein als ons lichaam, maar ook van de kracht van slaap als een prestatieverhogend middel, een gezonde en gratis verkrijgbare ‘doping’ waar we in principe allemaal onbeperkt toegang toe hebben. Als we het maar een prioriteit maken in ons leven en onze maatschappij, met een levensstijl die gezond slapen ook mogelijk maakt.

 

Om deze droom werkelijkheid te laten worden is het niet alleen belangrijk dat ik zelf het goede voorbeeld geef van goed slapen, maar ook met anderen deel HOE ik dat dan precies doe. Want goed slapen is voor velen niet zo gemakkelijk en veel factoren kunnen onze slaap verstoren, zoals stress, hormonale veranderingen of kleine kinderen.”

 

Voor Swiss Sense als slaapspecialist is deze droom net zo belangrijk. Daarom helpen we jullie, samen met dr. Els van der Helm, met al jullie vragen rondom slaap. In ons adviescentrum lees je alles over slaapproblemen en slaaptips. We leggen hierbij niet alleen uit hoe slaap ons kan helpen in het leven, maar ook hoe we ervoor kunnen zorgen dat we ondanks al die uitdagingen toch goed kunnen slapen.

 

We geven je alvast 3 tips van dr. Els van der Helm, die ze dagelijks zelf toepast om beter te slapen en alles uit mijn dag te kunnen halen:

1. Beweging: ik plan tijd in om te bewegen. Dit kan zijn dat ik naar kantoor fiets, ga hardlopen, naar yogales ga of ga wandelen.

2. Journallen: ik schrijf iedere avond 5-10 minuten in mijn dagboek over mijn dag, leuke dingen en juist ook vervelende dingen die nog in mijn hoofd rondspoken. Dit helpt je de dag af te sluiten en gemakkelijker in slaap te vallen

3. Mediteren: Ik start en eindig elke werkdag met 3 minuten meditatie. Dit zorgt ervoor dat ik me minder gehaast voel als ik m’n werkdag start en dat ik sneller af kan schakelen na het werk.