Ben jij de ijspegel of het kacheltje in bed? Zo zorg je voor de juiste temperatuur

Swipe to the left
21 januari 2021 Geen reacties

Niets zo vervelend als ’s avonds minutenlang bibberend in bed liggen. En zeker nu de winter echt begonnen is, is daar geen ontkomen meer aan. Althans, voor veel van ons. Een ander deel voelt hoe dan ook binnen vijf minuten aan als een kacheltje. En heel eerlijk: dat is ook niet alles. Want de ideale slaaptemperatuur ligt ergens in het grijze gebied daar tussenin. Maar hoe zorg je ervoor dat je deze perfecte slaaptemperatuur bereikt? En hoe los je het op als jij het altijd koud hebt en je partner het snel warm heeft? In deze blog geven wij én ons testpanel je tips.


De perfecte temperatuur

Je slaapkamertemperatuur bepaalt voor een groot deel hoe goed je slaapt. Is het te warm in je slaapkamer, dan slaap je minder goed. Maar datzelfde geldt bij een te lage slaapkamertemperatuur. En de ideale temperatuur, dat is gemiddeld 18 graden. Dat zegt Dr. Els van der Helm, slaapexpert en CEO bij Shleep.

 

Hoewel dit de gemiddelde temperatuur is, verschilt de precieze temperatuur wel wat per persoon. Sommige mensen hebben het nu eenmaal graag wat warmer dan anderen. En ook persoonskenmerken spelen een rol. Zo slapen vrouwen doorgaans graag wat warmer dan mannen. En datzelfde geldt voor het gewicht; mensen die meer wegen slapen over het algemeen liever wat warmer dan lichtere mensen.

 

Oké, we weten nu wat de ideale temperatuur is. Maar hoe bereik je deze? En wat doe je als je het in die 18 graden toch nog koud hebt? Of juist warm? Lees snel onze tips hieronder.

 

Tekst gaat door onder de afbeelding.

Ben jij de ijspegel of het kacheltje in bed? Zo zorg je voor de juiste temperatuur

Tips tegen kou in bed

1. Zet je verwarming uit

De verwarming aanzetten lijkt misschien een snelle en gemakkelijke oplossing om het warmer te krijgen en daardoor sneller te slapen, maar toch is dat niet het geval. Dat heeft alles te maken met de droge lucht die veroorzaakt wordt door je verwarming. Luchtvochtigheid is heel belangrijk voor een goede nachtrust, en die komt in gevaar als jij je verwarming aan laat staan. Daarom is het zelfs beter om je raam een stukje open te laten staan. De kou die jouw slaapkamer binnenkomt kun je compenseren met de volgende tips.

 

2. Zorg voor een warmer bed

Door een kersenpitkussen of kruik met warm water in bed te leggen, maak je het net wat aantrekkelijker om in je bed te stappen en krijg je het snel warm in bed. Doe dit bijvoorbeeld vlak voordat je je tanden gaat poetsen, zodat er een warm bed op je wacht.

 

3. Kies voor warm beddengoed

Wanneer je het snel koud hebt in bed, kun je er baat bij hebben om eens kritisch te kijken naar je beddengoed. Is je dekbed niet te dik? Of gemaakt van het verkeerde materiaal? Er bestaan namelijk veel dekbedden met een verkoelend effect en je raadt het al: die moet je juist níet hebben. Een dekbed gevuld met dons of veren past misschien beter bij jou. het nieuwe donzen dekbed Bronze Royal is hier een goed voorbeeld van. Dit dekbed wordt namelijk aangeboden in 4 afzonderlijke warmteklasses. Het grote voordeel van dit dekbed is dat je hem zelf samenstelt door te kiezen tussen vier warmteklassen. En dat deden ook de leden uit ons testpanel. De resultaten hiervan lees je onderaan deze blog!

 

Om een koud gevoel te voorkomen kun je een dikker dekbed kiezen, maar ook het materiaal van je dekbedovertrek kan ervoor zorgen dat je heerlijk warm blijft. Een flanellen dekbedovertrek is dan bijvoorbeeld een goed idee. En door de instopstrook van je dekbedovertrek onder je topper of matras te doen, zijn koude voeten in bed verleden tijd!

 

Tekst gaat door onder de afbeelding.

Ben jij de ijspegel of het kacheltje in bed? Zo zorg je voor de juiste temperatuur

Tips tegen warmte in bed

1. Doe niet meer aan sport in de avond

We schreven er al eerder over: sporten voor het slapengaan is geen aanrader. Want hoe rustiger de uren voor het naar bed gaan zijn, hoe rustiger je slaapt. Maar wanneer je het snel warm hebt in bed, is het extra belangrijk om deze tip op te volgen. Volgens Dr. Els van der Helm zorgt sporten er namelijk voor dat je lichaamstemperatuur omhoog gaat, terwijl je juist wil dat deze daalt om goed te kunnen slapen.

 

2. Zet een raampje open

Zeker in de wintermaanden is het openzetten van een raampje een gemakkelijke manier om je slaapkamer snel wat af te laten koelen. Maar het heeft ook een bijkomend voordeel: het zorgt namelijk voor een hogere luchtvochtigheid in je slaapkamer. Dat is gezond en goed voor je! Let er echter wel op dat je niet in de tocht ligt. 

 

3. Maak gebruik van licht en luchtig beddengoed

Heb je het snel warm in bed, dan kan luchtig beddengoed je helpen om de hele nacht fris te blijven. Op deze pagina vind je alle producten die zorgen voor verkoeling in bed. Hierin zie je bijvoorbeeld ook het nieuwe vierseizoenen Custom Climate dekbed staan; deze stel je helemaal naar wens samen door te kiezen tussen vier warmteklassen. Dat deden ook de leden uit ons testpanel. De resultaten hiervan lees je onderaan deze blog!

 

Wat als je partner het snel koud heeft en jij snel warm (of andersom)?

We zeiden het al eerder: hoewel de ideale slaapkamertemperatuur voor iedereen rond de 18 graden ligt, betekent dat niet dat deze temperatuur voor iedereen éxact hetzelfde is. De kans is dus ook best groot dat jij en je partner andere voorkeuren hebben. En dáár hebben wij wat op gevonden!

 

Bij het samenstellen van jouw nieuwe vierseizoenen Custom Climate dekbed kun je namelijk kiezen voor een partner dekbed! Hierbij kies je gemakkelijk tussen verschillende diktes aan de linker- en rechterkant van het dekbed. Handig! Ook dit lieten we testen door de leden uit ons testpanel. De resultaten vind je in de video hieronder.

Ontdek de Custom Climate dekbedden nu ook zelf: