11 slaaptips voor een goede nachtrust

Je ligt in bed te draaien. De slaap kun je maar niet vatten. Ondertussen zie je het 2.00 uur worden... Dan is het alweer 3.00 uur. Even later val je toch in slaap. Heel even, want kort daarna gaat de wekker. Weer slecht geslapen! Hier hebben we allemaal wel eens last van. Wat moet je doen als je niet kan slapen? Met deze 11 slaaptips ben je vanavond snel in dromenland.


slaaptips voor een goed nachtrust

Met deze slaaptips slaap je goed!

Helaas is een goede nachtrust niet voor iedereen vanzelfsprekend. Veel mensen hebben last van slaapproblemen, zoals slapeloosheid. Het slapen op een geschikt matras en in een slaapkamer die perfect bij jou passen helpt bij het beter in slaap vallen. Maar er zijn natuurlijk nog meer dingen die je kunt doen! Daarom geven wij je 11 simpele slaaptips om sneller en beter te slapen.


Slaaptip 1: hoe saaier, hoe beter

Pas wanneer je ontspannen naar bed gaat, rust je goed uit. Daarom raden we het af om meteen na het sporten of werken te gaan slapen. Hoe rustiger de uren voor het naar bed gaan, hoe rustiger je slaapt en meer uitgerust ontwaakt. Voor een goede nachtrust geldt: hoe saaier, hoe beter!


Slaaptip 2: frisse nachten

Zorg ervoor dat je slaapkamer goed geventileerd en lekker fris is. Zet bijvoorbeeld je raam open. Wel met een gordijn ervoor, want in een donkere kamer val je sneller in slaap. Laat de verwarming ’s nachts niet aanstaan. Qua temperatuur is 15 graden ongeveer de meest ideale slaaptemperatuur. Als je lichaamstemperatuur te hoog of te laag is, kan dit er ook voor zorgen dat je sneller wakker wordt.


Slaaptip 3: luister naar je lichaam

Ieder lichaam is anders en iedereen slaapt ook anders. Daarom is het belangrijk om er zeker van te zijn dat je matras, topper en hoofdkussen passen bij jouw lichaamsbehoeften. Je schouders en nek moeten goed ondersteund worden. Ben je hier niet zeker van? Vul de matraswijzer in of lees de boxspringwijzer! Je bent ook altijd van harte welkom in een van onze winkels om te ontdekken wat je nu precies je wensen en behoeften zijn.


Slaaptip 4: time to relax

Probeer een uur voordat je gaat slapen te ontspannen door een boek te lezen of in een warm bad te gaan. Of iets anders waardoor je even helemaal ontspannen bent. (Hiermee bedoelen we niet een film kijken of eindeloos scrollen op je mobiel, zie ook slaaptip 10).


Slaaptip 5: wees actief

Actieve mensen slapen beter. Daarom is het goed om meer te bewegen. Denk eens aan fietsen, zwemmen, wandelen of joggen. Maar (let op tip 1) doe dit niet vlak voor het slapen gaan, minimaal twee uur van tevoren.


Slaaptip 6: zorg voor die topper

Voor échte toppers moet je goed zorgen. En dan hebben we het dit keer niet over jou, maar over de topper waar je op slaapt ;-) Pas wanneer je lekker ligt, kun je lekker slapen. Keer bij het verschonen van je bed daarom je topper (of matras). Zo blijft het in een topconditie, voorkom je kuilvorming en lig je lekkerder.


Slaaptip 7: wel of geen powernap?

Regelmaat zorgt voor een goede nachtrust. Probeer zo veel mogelijk op hetzelfde tijdstip te gaan slapen. Powernaps kunnen ervoor zorgen dat je de dag gemakkelijker doorkomt, maar er bestaat ook het risico dat ze je slaapritme verstoren. Kan je niet zonder je powernap overdag? Maak er dan dé perfecte powernap van!


Slaaptip 8: guilty pleasures

Cafeïne, nicotine en alcohol hebben een ongunstige invloed op je slaapgedrag. Het kost je meer moeite om in slaap te vallen en je slaapt onrustiger.


Slaaptip 9: prikkel je reukorgaan

Verspreid een ontspannende aroma in de kamer. Gebruik hiervoor wierrookstokjes, een speciale olie of een geurdispenser. Lavendel, salie en sandelhout zijn geuren waarvan bewezen is dat het kalmerend werkt.


Slaaptip 10: ga offline

Heb je een televisie, computer of laptop in je slaapkamer staan? Dit schept onrust. Het is daarom aan te raden deze in een andere ruimte neer te zetten. Daarnaast is ook het gebruik van je telefoon vlak voor je gaat slapen niet aan te raden. Het zijn niet alleen de elektrische golven die invloed op je nachtrust hebben, maar ook het licht. Zorg er overdag voor dat je voldoende in het daglicht zit en ’s avonds juist kunstmatig licht beperkt. Dim wanneer mogelijk de lampen een uurtje voor je naar bed gaat.


Slaaptip 11: kwaliteit vs. kwantiteit

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Het gaat er daarom niet om hoe veel uur je slaapt, maar hoe goed je die uren besteedt. Staar je daarom niet blind op de tijd op de klok. Dit zorgt alleen voor onrust in je hoofd.


Lekker slapen begint hier

Probeer een aantal van deze tips uit. Wij zijn ervan overtuigd dat je nachtrust zal verbeteren! Heb je deze tips al uitgeprobeerd en ben je gewoon toe aan een nieuw bed? Kijk dan eens bij onze acties. Hier vind je gegarandeerd een bed dat jou op het lijf geschreven is.



Waarom is goed slapen belangrijk?

Lekker en genoeg slapen is belangrijk om overdag goed te functioneren. Met een goede nachtrust rust je lichamelijk én geestelijk goed uit en word je fit wakker. Op die manier presteer je beter en ben je iedere dag klaar om je dromen waar te maken.


We weten allemaal dat slecht slapen frustrerend en vervelend is. Maar daarnaast is het ook nog eens erg ongezond! Je voelt je al snel kwetsbaar en zwak en je bent gevoeliger voor ziektes. Ook overdag heeft je slaap invloed op je gezondheid. Een slechte nachtrust beïnvloedt namelijk het gedeelte van je hersenen dat verantwoordelijk is voor keuzes maken. Met weinig slaap, grijp je sneller naar ongezonde snacks en blijf je op de bank hangen in plaats van te gaan sporten. Tijd om er wat aan te doen! Hopelijk kunnen onze slaaptips je hierbij helpen.