11 slaaptips voor een goede nachtrust

Je ligt in bed te draaien. De slaap kun je maar niet vatten. Ondertussen zie je het 2.00 uur worden... Dan is het alweer 3.00 uur. Even later val je toch in slaap. Heel even, want kort daarna gaat de wekker. Weer slecht geslapen! Hier hebben we allemaal wel eens last van. Wat moet je doen als je niet kan slapen? Met deze 11 slaaptips ben je vanavond snel in dromenland.

slaaptips voor een goed nachtrust

Slaaptips voor een goede nachtrust

Helaas is een goede nachtrust niet voor iedereen vanzelfsprekend en hebben veel mensen last van slaapproblemen, zoals slapeloosheid. Daarom geven we je 11 simpele slaaptips om sneller en beter te slapen.

 

Slaaptip 1: Pas wanneer je ontspannen naar bed gaat, rust je goed uit. Daarom raden we het af om meteen na het sporten of werken te gaan slapen. Hoe rustiger de uren voor het naar bed gaan, hoe rustiger je slaapt en meer uitgerust ontwaakt. Voor een goede nachtrust geldt: hoe saaier, hoe beter!

 

Slaaptip 2: Zorg ervoor dat je slaapkamer goed geventileerd en lekker fris is. Zet bijvoorbeeld je raam open. Wel met een gordijn ervoor, want in een donkere kamer val je sneller in slaap. Laat de verwarming ’s nachts niet aanstaan. Qua temperatuur is 15 graden ongeveer de meest ideale slaaptemperatuur. Als je lichaamstemperatuur te hoog of te laag is, kan dit er ook voor zorgen dat je sneller wakker wordt.


Slaaptip 3: Probeer een uur voordat je gaat slapen te ontspannen door een boek te lezen of in een warm bad te gaan.


Slaaptip 4: Actieve mensen slapen beter. Daarom is het goed om meer te bewegen. Denk eens aan fietsen, zwemmen, wandelen of joggen. Maar (let op tip 1) doe dit niet vlak voor het slapen gaan, minimaal twee uur van tevoren.


Slaaptip 5: Pas wanneer je lekker ligt, kun je lekker slapen. Keer bij het verschonen van je bed daarom je matras of topper. Zo blijven ze in topconditie, voorkom je kuilvorming en lig je lekkerder.


Slaaptip 6: Wees er ook zeker van dat je matras, topper en hoofdkussen passen bij jouw lichaamsbehoeften. Je schouders en nek moeten goed ondersteund worden. Ben je hier niet zeker van? Bekijk dan eens onze matras- of boxspringwijzer of kom langs in de winkel en laat je adviseren.


Slaaptip 7: Regelmaat zorgt voor een goede nachtrust. Probeer zo veel mogelijk op hetzelfde tijdstip te gaan slapen. Powernaps kunnen ervoor zorgen dat je de dag gemakkelijker doorkomt, maar er bestaat ook het risico dat ze je slaapritme verstoren.


Slaaptip 8: Cafeïne, nicotine en alcohol hebben een ongunstige invloed op je slaapgedrag. Het kost je meer moeite in slaap te vallen en je slaapt onrustiger.


Slaaptip 9: Verspreid een ontspannend aroma in de kamer. Lavendel bijvoorbeeld, heeft bewezen kalmerend te werken.


Slaaptip 10: Heb je een televisie, computer of laptop in je slaapkamer staan? Dit schept onrust. Het is daarom aan te raden deze in een andere ruimte neer te zetten. Daarnaast is ook het gebruik van je telefoon vlak voor je gaat slapen niet aan te raden. Dit niet alleen voor de elektrische golven die invloed op je nachtrust zouden kunnen hebben maar ook het licht. Zorg er overdag voor dat je voldoende in het daglicht zit en ’s avonds juist kunstmatig licht beperkt. Dim wanneer mogelijk de lampen een uurtje voor je naar bed gaat.


Slaaptip 11: Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Het gaat er daarom niet om hoe veel uur je slaapt, maar hoe goed je die uren besteedt. Staar je daarom niet blind op de tijd op de klok. Dit zorgt alleen voor onrust in je hoofd. 

Waarom is goed slapen belangrijk?

Lekker en genoeg slapen is belangrijk om overdag goed te functioneren. Met een goede nachtrust rust je lichamelijk én geestelijk goed uit en word je fit wakker. Op die manier presteer je beter en ben je iedere dag klaar om je dromen waar te maken.

We weten allemaal dat slecht slapen frustrerend en vervelend is. Maar daarnaast is het ook nog eens erg ongezond! Je voelt je al snel kwetsbaar en zwak en je bent gevoeliger voor ziektes. Ook overdag heeft je slaap invloed op je gezondheid. Een slechte nachtrust beïnvloedt namelijk het gedeelte van je hersenen dat verantwoordelijk is voor keuzes maken. Met weinig slaap, grijp je sneller naar ongezonde snacks en blijf je op de bank hangen in plaats van te gaan sporten. Tijd om er wat aan te doen! Hopelijk kunnen onze slaaptips je hierbij helpen.

Wil je meer slaapadvies? Bekijk dan alle artikelen in ons slaapadviescentrum