Voor 2026 slapen in een nieuw bed? Nu 10% extra korting

op snel leverbare boxsprings met code extra10

Dag

Uur

Min

Sec

Instructies & informatie
Clevernest

Instructies & informatie

Met jouw Clevernest smart matras geniet je van eindeloze personalisatie, op basis van jouw lichaam. Jouw comfort. Jouw instellingen. Op deze pagina vind je alles wat je nodig hebt om het maximale uit jouw nachtrust te halen: van installatie- en gebruiksinstructies tot veelgestelde vragen. Zodat je vannacht, morgen én de komende jaren geniet van zorgeloos comfort.

Get started voor de eerste nacht

Get started voor de eerste nacht

Eindelijk, je nieuwe matras is geleverd! Zodra onze nachtrustbezorgers jouw matras hebben geplaatst en aangesloten, mag jij je gaan verheugen op de eerste nacht.

De Clevernest app: downloaden & connecten
Om de voordelen van gepersonaliseerd comfort ervaren, hoef je alleen nog de app te downloaden en te verbinden met het matras. De app heet Clevernest en is te vinden in de Google Play Store (Android) en App Store (iOS).

Eenmaal gedownload open je de app en volg je de stappen. Je krijgt dan automatisch de optie om het matras via Bluetooth te verbinden.

  • Heb je meerdere Clevernest matrassen in huis? Elk matras heeft een eigen Matras ID, welke je kunt vinden op de informatiesticker, onderop de controle unit.. Controleer dit, zodat je zeker weet dat je het juiste matras met de juiste app verbindt. 
  • De app zal vragen om een pairing code. Deze vind je op de informatiesticker, onderop de controle unit.
  • Zodra je de stekker in het stopcontact steekt, heb je 30 minuten de tijd om jouw Clevernest aan de app te koppelen.  

Clevernest intellen naar jouw lichaam

In de winkel heb je, samen met een medewerker, de instellingen gevonden die het beste passen bij jouw lichaam. Deze instellingen zijn opgeslagen in een persoonlijke Comfort Code.

Maak een profiel aan en vul je naam, gewicht en lichaamstype in. Daarna krijg je de optie om een slaappositie toe te voegen. Dit is de plek waar je je Comfort Code kunt invullen.
Het matras vormt zich dan automatisch naar de stand die je in de winkel hebt ervaren. Dat wordt direct heerlijk slapen!

Full control

Full control

Toch iets anders proberen? Harder? Zachter? Natuurlijk kan dat. Via de app voeg je moeiteloos slaaphoudingen toe en kun je de sliders verschuiven om de hardheid, als geheel of per zone, aan te passen. Probeer gerust iets nieuws. Bij elke wijziging wordt een nieuwe Comfort Code aangemaakt. Met de Comfort Code die je in de winkel kreeg, kun je altijd terug naar jouw standaard.
Handig: Een actieve internetverbinding is (na het installeren van de app) niet nodig, want de app communiceert met het matras via Bluetooth. En wordt de Bluetooth verbinding verbroken of valt de stroom uit? Dan behoudt het matras de laatst ingestelde stand. Je kunt dus ongestoord doorslapen.

Automatische aanpassingen

Jouw slimme matras kan geheel naar wens worden ingesteld, maar is ook in staat om zich automatisch naar jouw houding aan te passen. Deze slimme functie, die we Adaptiq Motion, is ontwikkeld om jouw slaapcomfort te optimaliseren. Algoritmes voorspellen* hoe jij in bed ligt en sturen het matras op basis daarvan bij. Het algoritme gebruikt hiervoor de door jou ingestelde profielen. Je kunt alle posities eenvoudig aanpassen in je persoonlijke slaapprofiel.

Houd er rekening mee dat factoren, zoals je lichaamstype, de gekozen instellingen en het type topmatras de werking kunnen beïnvloeden.

*In 85,7% van de gevallen voorspelt het algoritme goed in welke positie jij in bed ligt.

Ontspanningsmodus: aan

Ga voor maximale ontspanning met de ontspanningsmodus, ook wel Adaptiq Flows genoemd. Dankzij de rustgevende ritmes val je moeiteloos in slaap. Je vindt deze functie op het home scherm van de app. Selecteer de ontspanningsmodus, kies een ritme, de duur en intensiteit,  en laat het ontspannen maar beginnen.

Selfservice

Wist je dat jouw smart matras zelf aangeeft wanneer er iets loos is? Je krijgt dan een melding via de app. Het Clevernest matras zit zo in elkaar dat, mocht er een onderdeel aan vervanging toe zijn, je dit zelf kunt doen. Dankzij een eenvoudig plug & play systeem, geniet je al binnen enkele minuten weer van een onbezorgde nachtrust.

Vervangende onderdelen bestel je eenvoudig via de app. Ga hiervoor rechtsonder naar ´Help´en scroll naar de sectie ´Hulp nodig´ voor onze contactinformatie. Of stel rechtstreeks een mail op vanuit de error-melding (tip: vermeld je error code, zodat we je nog beter kunnen helpen).

Zó repareer je jouw Clevernest

Heb je jou vervangende onderdeel ontvangen? Hier vind je hoe je de desbetreffende reparatie uitvoert:

Smart Sleep Hub | Model SSH-1000

Smart Sleep Hub verwijderen

Smart Sleep Hub verwijderen

1. Haal de stekker van de voedingskabel uit het stopcontact.
2. Open de rits van de boxspringhoes en van de matrashoes (A).
3. Vouw de laag met airpockets open.
4. Vouw de viltlaag open.
5. Verwijder de voedingskabel uit de Smart Sleep Hub (C).
6. Koppel de luchtslangen (B) van de Smart Sleep Hub (C) los. Dit doe je door de gekleurde bajonetaansluitingen los te draaien. Dit moet soepel losdraaien, kracht zetten is niet nodig.
7. Maak het klittenband los.
8. Til de Smart Sleep Hub (C) uit het matras.
9. Verpak de Smart Sleep Hub (C) goed beschermd in een doos en stuur het op naar Swiss Sense.

Smart Sleep Hub installeren

Smart Sleep Hub installeren

1. Rits de boxspringhoes en matrashoes (D) open.
2. Vouw de toplaag, de laag met airpockets en de viltlaag om, zodat het lege compartiment in het matras open voor je ligt.
3. Haal de nieuwe Smart Sleep Hub (A) uit de doos.
4. Plaats de Smart Sleep Hub in het compartiment, met de sticker met kleurcodes bovenop en naar je toe gericht.
5. Maak het klittenband vast.
6. Sluit de luchtslangen (B) aan op de aansluitpunten met dezelfde kleur op de Smart Sleep Hub. Draai hierbij voorzichtig de bajonetaansluitingen vast. Dit moet soepel draaien, kracht zetten is niet nodig.
7. Verbind de voedingskabel (C) met de connector en steek de stekker in het stopcontact.
8. Vouw de viltlaag, de laag met airpockets en de toplaag dicht.
9. Rits de matrashoes en de boxspringhoes dicht.

Air pockets | De innovatieve luchtcellen van Clevernest

Air pockets verwijderen

Air pockets verwijderen

1. Haal de stekker van de voedingskabel uit het stopcontact.
2. Open de rits van de boxspringhoes en de matrashoes (A).
3. Verwijder de toplaag (B).
4. Vouw de laag met airpockets en de viltlaag open.
5. Verwijder de voedingskabel uit de Smart Sleep Hub.
6. Koppel de luchtslangen (C) van de Smart Sleep Hub los. Dit doe je door de gekleurde bajonetaansluitingen los te draaien. Dit moet soepel losdraaien, kracht zetten is niet nodig.
7. Haal de laag met airpockets van het bed.
8. Vouw de airpockets eenmaal over de lengte en driemaal over de breedte.
9. Verpak de airpockets in een doos en stuur het op naar Swiss Sense.

Air pockets installeren

Air pockets installeren

1. Haal de nieuwe airpockets uit de doos en vouw het voorzichtig open.
2. Rits de boxspringhoes en matrashoes (E) open.
3. Haal de toplaag van je bed.
4. Leg de airpockets (A) op de viltlaag. Zorg hierbij dat de luchtslangen aan de linkerkant en de gekleurde bajonetaansluitingen aan het voeteneind zitten.
Let op dat alle airpockets goed in de matraskern liggen, het mag bij de randen niet uitsteken. Het kan zijn dat de airpockets te groot lijken. Geen zorgen: zodra ze met lucht gevuld zijn, sluiten ze aan.
5. Vouw de airpockets een stukje terug, zodat je bij de Smart Sleep Hub kunt.
6. Leid de luchtslangen door de kabelgoot (B).
7. Sluit de luchtslangen (C) aan op de aansluitpunten met dezelfde kleur op de Smart Sleep Hub. Draai hierbij voorzichtig de bajonetaansluitingen vast. Dit moet soepel draaien, kracht zetten is niet nodig.
8. Sluit de voedingskabel aan op de Smart Sleep Hub en steek de stekker in het stopcontact.
9. Vouw de viltlaag en de laag met airpockets dicht.
10. Plaats de toplaag (D) terug op het bed.
11. Rits de matrashoes en de boxspringhoes dicht.

> Tip: Kom je er met deze instructies toch niet helemaal uit? In de handleiding vind je aanvullende afbeeldingen die je stap voor stap begeleiden.

Probleemoplossing en veelgestelde vragen

Vermoed je een probleem met de app of je matras? Kijk in de Clevernest app bij ‘Help’ of lees de veelgestelde vragen hieronder. Misschien hebben we het antwoord al voor je klaarstaan!

Veelgestelde vragen

Mijn matras heeft geen verbinding, wat nu?

Dat is vervelend! We adviseren je om eerst in de app, bij de matras-instellingen, te controleren of je een groen icoontje ziet. Is het icoontje rood? Dan zijn er verschillende dingen die je kunt proberen:
- Zet Bluetooth van je telefoon uit en weer aan.
- Zoek in de app naar je matras en probeer deze opnieuw te verbinden
- Werkt dit niet? Ga dan naar de Bluetooth instellingen van je telefoon en ontkoppel je matras. Open daarna weer de Clevernest app en probeer het matras opnieuw te koppelen. Belangrijk: je moet dan je passcode opnieuw invoeren, deze vind je op de Smart Sleep Hub.
- Controleer of de app up to date is
- Verwijder de app en installeer ‘m opnieuw. Belangrijk: bewaar je Comfort Code voordat je de app verwijdert.

Wat betekent een een gele of rode melding in de app?

Een gele melding is een waarschuwing. Je kunt op het info-icoontje tikken voor meer uitleg, maar geen zorgen: er is geen verdere actie vereist en meestal lost jouw matras het zelf op.
Krijg je een rode melding? Dit is een foutmelding. Haal de stekker voor minimaal 10 seconden uit het stopcontact en probeer daarna opnieuw verbinding te maken via de app. Blijft de melding hierna nog steeds in beeld, dan raden we je aan om contact met ons op te nemen.

Mijn matras maakt geluid, is dit normaal?

Ja, dat kan. Clevernest is zo ontworpen om zo stil mogelijk te functioneren, maar tijdens de eerste dagen kun je een zacht geknisper horen van de airpockets en/of de toplaag. Dit verdwijnt binnen enkele dagen. Daarnaast kan er ook geluid vrijkomen bij het leeglopen van de airpockets – wanneer je het matras van heel stevig naar zacht instelt.

Ik voel de ontspanningsmodus nauwelijks, klopt dat?

Heb je gecontroleerd of de intensiteit niet op de laagste stand staat? Je kunt dit aanpassen in de app. Houd er wel rekening mee dat de ontspanningsmodus is ontworpen om jouw lichaam tot rust te brengen. Daarom is het gevoel, ook op de hogere standen, subtiel.

Mijn matras lijkt zich niet automatisch aan te passen. Wat nu?

Dankzij innovatieve Adaptiq Motion technologie, past Clevernest zich automatisch aan aan jouw slaaphouding. Echter kan de nauwkeurigheid van het algoritme worden beïnvloed door verschillende factoren, zoals je lichaamstype, de gekozen instellingen of het gebruik van een ander topmatras. Clevernest is ontwikkeld met het topmatras Aeromax Breeze II en gevalideerd met Aeromax Breeze I, dus met deze topmatrassen bereik je het beste resultaat.
De technologie is ontworpen voor één persoon per bedhelft, in een liggende houding. Het kan voorkomen dat de matras een zittende houding of ongebruikelijke beweging (zoals springen) niet goed herkent. De feature wisselt tussen door jou ingestelde waarden. Indien een positie niet lekker ligt, pas dan het slaapprofiel in de app aan.
Houd er rekening mee dat Adaptiq Motion ontwikkeld is voor jouw comfort, maar geen medisch hulpmiddel is.

Ik heb een vervangend onderdeel aangevraagd. Wat nu?

Je hoeft niets te doen, het onderdeel wordt rechtstreeks naar je opgestuurd. Heb je het eenmaal in huis? Dan kun je het eenvoudig zelf installeren met behulp van de bovenstaande instructies.

Ik ben mijn Comfort Code kwijt, wat kan ik doen?

Geen zorgen, je kunt de code op meerdere manieren terugvinden:

  • Heb je de code in de winkel laten aanmaken? Dan staat die op de flyer die je hebt meegekregen en op je aankoopbon.
  • Flyer en aankoopbon kwijt? Onze klantenservice kan de code voor je opzoeken. Houd je ordernummer, of het e-mailadres waarmee je besteld hebt, bij de hand. Zo kunnen we je nog sneller helpen.
  • Heb je zelf een profiel in de app aangemaakt? Ga in je profiel naar Slaapposities en tik op Bekijk comfortcode.

Ik heb per ongeluk mijn profiel verwijderd, kan ik deze terughalen?

Wanneer een profiel verwijderd is uit de app, is deze helaas niet meer terug te halen. Je kunt jouw profiel opnieuw aanmaken en hier opnieuw je Comfort Code aan toevoegen. Let op: voor elke wijziging die je hebt gedaan, is er een nieuwe Comfort Code aangemaakt. De code op je aankoopbon staat, is dus wellicht niet degene met de meest recente instellingen.
Hulp nodig met het (opnieuw) instellen van je matras? In de winkel staan we voor je klaar.

Mijn matras ligt niet lekker, wat moet ik doen?

Geen probleem! Je kunt het matras eenvoudig aanpassen via de app.

Ga naar Slaappositie wijzigen en kies:

  • De algemene stevigheid aanpassenof
  • Per zone aanpassen voor nóg meer comfortWeet je niet precies wat bij je past? In de winkel kijken we graag met je mee.

Wat gebeurt er als de stroom uitvalt?

Gelukkig blijven je instellingen gewoon bewaard in de app. Je hoeft hier dus niet over wakker te liggen.
Tijdens de stroomuitval kun je het matras alleen niet aanpassen of de ontspanningsstand activeren. Zodra de stroom terug is, werkt alles weer zoals je gewend bent.

Moet ik mijn matras omdraaien?

Nee, omdraaien is niet nodig. Clevernest is gemaakt van materialen die langdurig comfort bieden, zónder dat je het matras hoeft te keren.
Heb je het antwoord op jouw vraag of probleem niet gevonden? Bel of stuur een mail naar onze klantenservice.
Image Card Item

Wij staan voor je klaar

Door eindejaarsdrukte kan jouw bestelling enkele dagen later worden bezorgd. Heb je vragen over je bestelling, of hulp nodig? neem contact met ons op via de mail of telefonisch. Voor persoonlijk advies kun je het beste direct bellen met een slaapadviseur of langskomen in één van onze winkels. Je kunt ook een afspraak maken waar en wanneer het jou uitkomt.