Moe wakker worden, wat doe je eraan?


Ken je dat? Je wordt wakker en bent nog steeds vermoeid. Je hebt nog minder energie dan op het moment waarop je ging slapen. Je moet jezelf dwingen om uit bed te gaan. Als je wekker niet was afgegaan, had je nog uren door kunnen slapen. Als een zombie sta je onder de douche. Je verlangt maar naar een ding: terug naar je warme bed. Je gaapt nog een keer. Extreem moe wakker worden is niet normaal. Er moet dus een reden zijn waarom je elke ochtend moe opstaat. Tijd om daar verandering in te brengen en de oorzaak te achterhalen.

Home 180 Home 180

Oorzaken van moe wakker worden

1. Je wordt wakker op het foute moment

Wanneer je slaapt, ga je door verschillende slaapcycli die samen 90 minuten duren:

  • de sluimerende toestand
  • de lichte slaap
  • de diepe slaap
  • de remslaap of de zogenoemde 'droomfase'
    • Wanneer je wakker wordt voor je die hele cyclus hebt doorlopen, is dat vaak de oorzaak waarom je nog zo moe bent. Word je bijvoorbeeld wakker voor de remslaap voorbij is? Dan slaap je op dat moment nog te diep en zijn je lichaam en geest nog niet volledig hersteld zijn van die diepe slaapfase. Een slimme wekker kan hiervoor een oplossing zijn: een sensor meet dan in welke slaapfase je zit en weet je zo op het juiste moment te wekken.

2. Je hebt te weinig diepe slaap


Ook een tekort aan diepe slaap zorgt ervoor dat je moe wakker wordt en geeft veel vermoeidheid gedurende de dag. Voel je je na een heel korte nacht toch lekker fit? Dan heb je waarschijnlijk veel diepe slaapfasen en remslaap gehad, met een goede slaapkwaliteit als resultaat. Bij te weinig diepe slaapfasen en remslaap word je eerder vermoeid en lusteloos wakker. Een goede boxpspring of matras, passend bij jouw lichaam en persoonlijke voorkeuren, zorgt ervoor dat je goed uitrust en langer in de diepe fase blijft. Verder helpt het om een zware maaltijd en alcohol te vermijden voor het slapengaan. Ook is het verstandig om de ruimte waarin je slaapt goed te verduisteren, zodat je zo weinig mogelijk kans hebt om ‘s nachts wakker te worden.

3. Je snoozt te veel


Ben jij een echte ‘snoozer’? Het is aanlokkelijk om je ’s ochtends nog eens om te draaien en eventjes door te slapen, maar je brengt er vooral je lichaam mee in de war. Het denkt immers dat het elke keer opnieuw in een diepe slaap moet belanden, met als gevolg dat je nog vermoeider wakker wordt dan een paar minuten eerder. Probeer dus op te staan bij de eerste keer dat je wekker rinkelt. Makkelijker gezegd dan gedaan? Zet een glas water naast je bed en drink dat op als je wekker gaat. Je zal meteen een stuk wakkerder zijn.

4. Je bent gewoonweg geen ochtendmens


Onderzoek toont aan dat er wel degelijk een verschil is tussen ochtend- en avondmensen en alle types daartussen. Dat is grotendeels genetisch bepaald. Voor veel avondmensen is vroeg opstaan een kwelling en zij zullen dan ook vaak vermoeid wakker worden. Maar wist je dat je avondmensen ook ochtendmensen kunnen worden? Alle tips daarvoor vind je op onze adviespagina ‘Van avondmens naar ochtendmens’.

5. Je hebt zonder dat je het weet last van een ander slaapprobleem


Het kan zijn dat je telkens uitgeput wakker wordt omdat je een slaapprobleem hebt waar je zelf nog niet van op de hoogte bent. Lichamelijke problemen zoals snurken, slaapapneu, rusteloze benen of tandenknarsen kunnen de kwaliteit van je slaap behoorlijk beïnvloeden. Wil je daar uitsluitsel over? Vraag advies aan een arts.

Tips om de vermoeidheid te verjagen

Laat in bed gekropen, te lang liggen woelen door stress of wakker gehouden door een huilende baby of lawaaierige buren? Goede slaaphygiëne of niet: er zullen ongetwijfeld nog ochtenden volgen waarop je vermoeid ontwaakt. Dan kunnen deze tips helpen:

  • Licht is zeer belangrijk bij het wakker worden. Laat 's ochtends dus meteen het daglicht binnen. Nog donker buiten? Zorg voor voldoende binnenverlichting.
  • Gooi een flinke plens koud water in je gezicht (een koud washandje kan ook).
  • Begin de dag met een lekker kopje koffie voor een energieboost.
  • Neem een omelet, Griekse yoghurt of granola als ontbijt: eiwitrijke voeding geeft kracht.
  • Drink een glas lauw water met citroensap om je spijsvertering op gang te brengen.
  • Om ook overdag fit te blijven, kan een powernap helpen.

Swiss Sense slaapadviseurs

Heb je alle oorzaken doorlopen en slaap je nog steeds slecht? Bekijk ons ‘adviescentrum en lees onze slaaptips. Liever persoonlijk advies? Bezoek een van onze winkels en bespreek je vragen met onze slaapadviseurs. Zij helpen je graag met het samenstellen van het bed van jouw dromen, afgestemd op jouw situatie, wensen en voorkeuren.