Zo word je een ochtendmens


Er zijn ochtend- en avondmensen en veel types daartussen. Toch is de maatschappij vooral gericht op ochtendtypes: scholen starten meestal al rond 08.30 uur en meetings op het werk vinden vooral plaats tussen 9.00 en 17.00 uur. Als avondmens is het vaak lastig om dat ritme bij te houden. Maar er is ook goed nieuws. Wil je graag een ochtendmens worden? Dat kan je leren!

Ochtendmens

Ben jij een ochtendmens of een avondmens?

Heb je er geen probleem mee als de wekker om 06.00 uur staat, spring je meestal makkelijk uit bed en ben je ‘s ochtends het productiefst? Dan ben jij een echt ochtendtype. Vind je het moeilijk om vroeg op te staan, heb je ‘s ochtends nood aan cafeïne en voel je je ‘s avonds onoverwinnelijk? Grote kans dat jij een avondmens bent.

Fitheid

Ochtendmensen zijn relatief fitter dan avondmensen. Dat komt omdat avondmensen later gaan slapen en ze hun slaap dus vaak moeten onderbreken door een wekker. Ze slapen daardoor gemiddeld minder uren dan ochtendmensen.

Opstaan

Vroege vogels worden sneller vanzelf wakker ‘s ochtends en staan makkelijk op. Voor avondmensen is de snooze-knop dan weer de beste vriend: hoe langer in bed, hoe liever. Voor een avondmens die vroeg uit de veren moet, is opstaan elke dag opnieuw een strijd.

Ontbijten

Ochtendmensen houden ervan om rustig wakker te worden en nemen graag hun tijd voor een uitgebreid ontbijt. Avondmensen blijven het liefst zo lang mogelijk in bed liggen, waardoor ze het ontbijt overslaan of snel iets ‘on the go’ nemen.

Humeur

Omdat het dag- en nachtritme van avondmensen niet is aangepast aan een negen tot vijf werkdag, zijn ze overdag vaak nog erg moe. Dat heeft een negatieve invloed op hun humeur. Ochtendmensen worden dan weer wat chagrijniger als de avond valt en hun energiepeil in het rood gaat.

Bedtijd

Hoewel avondmensen ‘s ochtends het liefst zo snel mogelijk terug in bed kruipen, barsten ze ‘s avonds van energie. ‘s Avonds laat zetten ze hun beste sportieve en creatieve prestaties neer. Voor middernacht naar bed gaan zit er niet vaak in. Ochtendmensen hebben vooral ‘s ochtends veel energie en kruipen graag al vroeg onder de wol.

Herken jij je in beide profielen? Dat kan. Niet iedereen is immers een uitgesproken ochtend- of avondmens. Naast het ochtendtype of avondtype zijn er ook namiddagtypes, dutjestypes of types die zich de hele dag door actief of suf voelen. Die verschillende types noemen we chronotypes.

Van avondmens naar ochtendmens: kan je een ochtendmens worden?

Net zoals de hoeveelheid slaap die je nodig hebt, is jouw chronotype genetisch bepaald. Toch kan je zelf invloed uitoefenen op jouw ritme om zo ‘s ochtends meer productief te worden. Dat kan voordelen hebben: omdat de maatschappij vooral is aangepast aan ochtendtypes, zitten ochtendmensen over het algemeen beter in hun vel. Ze voelen zich fitter, hebben minder kans lichamelijke kwaaltjes en overgewicht en staan mentaal vaak sterker in hun schoenen.

Hoe word ik een ochtendmens?

Om ‘s ochtends fris en fruitig op te staan, moet je eerst en vooral je ritme aanpassen. Je wekker zetten om 06.00 uur is geen goed idee als je pas na middernacht gaat slapen. Voldoende slaap is nog steeds het beste middel om je energieniveau doorheen de dag op peil te houden.

Tips om makkelijk in te dommelen:

  • Zorg voor optimaal slaapcomfort. Dat begint bij een juist matras of een goede boxspring. Kan je je niet meer herinneren wanneer je het laatst een nieuwe matras kocht? Dan is het zeker tijd voor een nieuwe.
  • Vermijd het blauwe licht van schermen twee uur voor je gaat slapen. Het brengt je hersenen in de war: je brein denkt dat het daglicht ziet en verlaagt de productie van melatonine, het hormoon dat ons moe maakt. Zo val je minder makkelijk in slaap. Lees dus beter een boek of luister een podcast voor je gaat slapen.
  • Beweeg voldoende doorheen de dag. Als je lichaam moe is, zal je sneller in slaap vallen. Sport niet vlak voor je gaat slapen, want dan heb je nog te veel prikkels. Zorg dus dat je na het sporten nog voldoende tijd hebt voor een ontspannende activiteit.
  • Kies voor de juiste voeding. Let ‘s avonds op met drankjes die cafeïne, theïne of alcohol bevatten en vermijd voeding waar je veel energie van krijgt. Net zoals blauw licht, zorgen suikers en snelle koolhydraten ervoor dat je lichaam minder melatonine aanmaakt en je minder snel slaperig wordt.
  • Doe iets ontspannends voor je gaat slapen. Stress heeft een grote invloed op je slaap. Hoe meer stresshormoon je aanmaakt, hoe minder melatonine je lichaam produceert en hoe langer het duurt voor je slaapt. Stressvolle dag gehad? Doe voor je gaat slapen nog iets om je gedachten te verzetten zoals mediteren of een warm bad nemen.

Vroeg wakker worden kan je leren:

  • Ga vroeger slapen. Gebruik de tips hierboven om snel in slaap te vallen. Je weet zelf het beste hoeveel slaap je nodig hebt om goed te functioneren overdag. Pas je bedtijd daaraan aan.
  • Zorg voor een frisse geur bij het ontwaken. Geuren werken in op je zintuigen en kunnen je ook mentaal een boost geven. Met onze Good Morning Sunshine geurcollectie word je meteen fris wakker.
  • Stop met snoozen en zet je alarm zo laat mogelijk. Door te snoozen fragmenteer je je slaap: je valt telkens opnieuw in een diepe slaap en schrikt terug wakker. De kans dat je je na het snoozen nog slaperiger voelt als daarvoor is groot. Zet je alarm dus zo laat mogelijk om ononderbroken te slapen en sta meteen op als je wekker gaat.
  • Zet een glas water naast je bed en drink dat op als je wakker wordt. Direct opstaan als je wekker gaat is makkelijker gezegd dan gedaan. Door een glas water te drinken zal je meteen een stuk wakkerder zijn én brengt meteen je darmen op gang, wat je spijsvertering dan weer ten goede komt.
  • Investeer in een wake-up light. Dat is een wekker die de zonsopkomst simuleert: de felheid van het licht neemt geleidelijk toe en daardoor word je langzaamaan op een natuurlijke manier wakker. Dankzij het natuurlijke licht sta je ‘s ochtends energieker op.

Heb je al deze tips al geprobeerd, maar blijf je vermoeid wakker worden? Dan word je waarschijnlijk wakker op het verkeerde moment in je slaapcyclus of ligt er iets anders aan de basis. Lees onze blog over moe wakker worden* voor extra tips en inzichten en bekijk onze adviespagina’s.

Met deze producten word jij een ochtendmens

  1. Boxspring Royal Atlantis €300,- éxtra voordeel
    Boxspring Royal Atlantis
    vanaf Regular Price  3.600,- Special Price  3.100,-
  1. Gazella Comfort I Pocketvering Matras 2 halen = 1 betalen
    Gazella Comfort I Pocketvering Matras
    vanaf Special Price  399,-