Powernap: een energieboost voor overdag


Vermoeidheid is funest voor je productiviteit: je concentratie gaat achteruit, je stressniveau stijgt en je humeur wordt er ook niet beter op. Voel je je slaperig of vecht je tegen een namiddagdipje? Dan kan een powernap wonderen doen. Na het dutje voel je je fitter en energieker en je geheugen en creativiteit gaan erop vooruit. Let er wel op dat je op het juiste moment en in de juiste omstandigheden aan je powernap begint. We geven je de do’s en don’ts.

Home 180

Wat is een powernap?

Een powernap is een kort dutje dat je meestal overdag doet om je batterijen weer op te laden. In westerse landen zie je vooral oudere mensen en kleine kinderen dutjes doen, maar in zuiderse landen is een powernap of ‘siësta’ vaste prik op het heetste moment van de dag. Slim, want zo’n powernap heeft heel wat voordelen voor je gezondheid en productiviteit.

Is een powernap nuttig?

Over het nut van een powernap bestaat geen twijfel: het werd bewezen bij de NASA en ook topsporters zweren erbij. Een kort slaapje heeft dan ook veel voordelen, zowel voor je hersenen als voor je lichaam.

Stressniveau verlagen

Drukke of stressvolle periode? Net op momenten dat je er het minste tijd voor lijkt te hebben, heb je het meeste deugd van een powernap. Tijdens het slapen verwerk je informatie en emoties, en dat heeft dan weer een positieve invloed op je stressniveau.

Boost voor je creativiteit

Heb je een baan die veel creativiteit vereist? Breng je ideeënstroom op gang met een powernap: je stimuleert zo het deel van je hersenen dat instaat voor creatief denken en geeft je hersenen ruimte om losse verbanden te leggen.

Goed voor je lichaam

Tijdens het slapen verlaagt je bloeddruk en je hartritme. Dutjes verminderen zo het risico op een hartaanval, beroerte en diabetes en het helpt zelfs om je gewicht op punt te houden.

Positief effect op sportprestaties

Voldoende slaap, ook overdag, zorgt ervoor dat je uithoudingsvermogen toeneemt. Het verhoogt je motorische capaciteiten en je bent alerter. Een powernap kan je sportprestaties dus verbeteren.

Hou je geheugen fris

Je geheugen kan makkelijker informatie opslaan en terughalen na een kort dutje. Een student die tijdens het studeren af en toe een powernap doet, zal daar dus de vruchten van plukken.

Hoelang duurt de ideale powernap?

Wil je optimaal effect van je powernap? Kies dan of voor een kort dutje (10 tot 20 minuten) of meteen voor een lange versie (90 minuten). Dutjes van een half uur of een uur zijn minder geschikt. De ideale duur van een powernap hangt immers samen met de verschillende fases in je slaap: de inslaapfase, de lichte slaap, de diepe slaap en de REM-slaap.

10 tot 20 minuten

Een powernap tussen 10 en 20 minuten zorgt voor een korte boost: je bent na je dutje alerter en hebt meer energie. Het voordeel van zo’n kort slaapje is dat je niet suf bent als je wakker wordt. Na 20 minuten ben je immers nog niet in een diepe slaap beland, wat wakker worden vergemakkelijkt.

30 minuten

Een dutje van een half uur is minder efficiënt dan een kortere powernap omdat je uit een diepere slaap ontwaakt. Daar houd je een slaperig gevoel aan over, een beetje zoals bij een kater. Pas na een tijdje merk je het effect.

60 minuten

Na een uur ben ben je al in je diepste slaap beland. Je hersenen zullen heel wat informatie verwerken, maar als je in die fase ontwaakt voel je je slaperig en sloom. Kies dan beter meteen voor een powernap van 90 minuten.

90 minuten

In 90 minuten doorloop je een volledige slaapcyclus en heb je de grootste kans om uitgerust wakker te worden. Tijdens een volledige cyclus beland je in de REM-slaap, waarin je brein heel actief is en emoties verwerkt worden. Je zal je daarna beter kunnen concentreren, je geheugen en creativiteit krijgt een boost én je humeur wordt er beter van.

Wanneer is het tijd voor een powernap?

Meestal begin je een dipje te voelen als je 7 à 8 uur wakker bent. Staat je wekker om 7 uur? Dan kan je het best aan je powernap beginnen tussen 14 en 15 uur. Begin vooral niet te laat op de dag aan je dutje, want dan kan het net een negatief effect hebben op je nachtrust. Vergelijk het met een kopje koffie een paar uur voor je gaat slapen: de kans dat je ‘s avonds moeilijker in slaap valt, is groot en zo verstoor je je ritme. Stem je powernaps dus af op jouw dagindeling om er optimaal van te kunnen genieten.

 

Geen tijd voor een powernap? Zelfs 5 minuten je ogen sluiten helpt om rustig te worden en je stress te verminderen. Die 5 minuten kunnen dus een verschil maken om je dag comfortabel door te komen. Bekijk het als een ‘powernap light’.

De beste omstandigheden voor een powernap

Je kent nu de voor- en nadelen van een powernap en weet wanneer je hem het best inlast. Dan hoef je enkel nog te zoeken naar een goede plek om even tot rust te komen.

 

Zo weinig mogelijk prikkels

Zoek een ruimte waar het zo stil mogelijk is en waar je niet gestoord kan worden. Neem je smartphone beter niet mee: die zorgt alleen maar voor afleiding.

 

Donkere omgeving

Kies voor een plek die verduisterd is of zet een oogmasker op. Duisternis stimuleert de aanmaak van melatonine, een hormoon dat ervoor zorgt dat je slaperig wordt.

 

Aangename temperatuur

Je lichaam koelt af als je slaapt. Doe je powernap dus in een ruimte waar de temperatuur aangenaam is of slaap onder een dekentje.

 

Comfort boven alles

Zorg dat je comfortabel ligt. Zo val je makkelijker in slaap en vermijd je stramme spieren bij het ontwaken. Benieuwd welke matras voor jou het best ligt? Doe de check.

 

Let op wat je eet en drinkt

Denk na over wanneer en wat je eet voor een powernap. Na een zware maaltijd of een drankje met veel suikers of cafeïne zal je moeilijker in slaap vallen. Voedsel met een hoog calcium- en eiwitgehalte zal je slaap dan weer stimuleren.

Alles begint bij een goede nachtrust

Met powernaps kan je je energielevel een goede boost geven, maar bekijk het niet als een manier om slaap in te halen. Meer nog: een powernap zal meer voordelen bieden in combinatie met een goede nachtrust. Merk je dat je een chronisch tekort hebt aan slaap? Maak dan echt werk van een goede nachrust, en lees ook onze slaapadviezen en 11 tips voor een goede nachtrust.

Onze favoriete producten voor een powernap

  1. Dixxius Airfresh 4-Seizoenen Dekbed 30% voordeel
    Dixxius Airfresh 4-Seizoenen Dekbed
    vanaf Special Price  125,30 Regular Price  179,-