Laatste dagen
tot €300,- éxtra voordeel
Dag
Uur
Min
Sec

Even lekker niks: 11 slaaptips voor een goede nachtrust

JAls we goed zouden luisteren naar ons lichaam, weten we precies wat het nodig heeft om je gezond, sterk en up-to-date te houden. Overdag weten we dat maar al te goed. Maar als het op slapen aan komt, proberen we te vaak zo lang mogelijk wakker te blijven om Netflix te bingen, slaap te ‘hacken’ en is slapen is een noodzakelijk goed geworden. En dat terwijl slapen je leuker, sterker en gezonder maakt.

Tijd om daar wat aan te doen! Wij delen graag de beste slaaptips, zodat jij snel in slaap valt.

slaaptips voor een goed nachtrust

Met deze slaaptips slaap je goed!


Slaaptip 1: Hoe saaier, hoe beter

Ken je dat gezegde: wie mooi wil zijn, moet pijn lijden? Nu is het in dit geval niet létterlijk pijn lijden, maar leuk is anders. Pas wanneer je ontspannen naar bed gaat, rust je namelijk goed uit. Daarom raden we het af om voor het slapengaan spannende series te kijken, te sporten of te gamen. Hoe rustiger de uren voor het naar bed gaan, hoe rustiger je slaapt en meer uitgerust je ontwaakt.


Slaaptip 2: Luister naar je lichaam

Om ’s nachts ontspannen te kunnen liggen en je lichaam volledig te ontlasten, is het belangrijk dat jouw ligcomfort het antwoord is op waar jouw lichaam om vraagt. Een fijn bed, hoofdkussen, dekbed en matras. Dat laatste bepaalt voor het grootste gedeelte de ondersteuning van je lichaam. Dus ben je benieuwd welk matras het beste bij jouw lichaam past? Lees er hier meer over of doe de matraswijzer.


Slaaptip 3: Frisse nachten

Je slaapt het beste in een frisse slaapkamer. Daarmee bedoelen we niet alleen hygiënisch (daarvoor lees je hier onze tips), maar ook een aangename temperatuur. We slapen namelijk het beste in een slaapkamer van ongeveer 18 graden. Dus zet lekker je raam open! Wel met een gordijn ervoor, want in een donkere slaapkamer val je sneller in slaap.


Slaaptip 4: Wees actief

Actieve mensen slapen beter. Ga er dus eens op uit: een rondje fietsen, zwemmen, wandelen of joggen. Dat klinkt misschien heel tegenstrijdig met tip 1, maar het belangrijkste hierbij is dat je dit niet doet in de uren voor het slapengaan, maar tot minimaal twee uur van tevoren.


Slaaptip 5: Houd je bed up-to-date

Door goed te zorgen voor je bed en matras, zorg je ervoor dat deze lang mee gaat. Je voorkomt kuilvorming en houdt het heerlijk fris. Hier delen we tips om jouw matras te onderhouden.


Slaaptip 6: Wel of geen powernap?

Regelmaat zorgt voor een goede nachtrust. Probeer zo veel mogelijk op hetzelfde tijdstip te gaan slapen. Powernaps kunnen ervoor zorgen dat je de dag gemakkelijker doorkomt, maar er bestaat ook het risico dat ze je slaapritme verstoren. Kan je niet zonder je powernap overdag? Maak er dan dé perfecte powernap van!


Slaaptip 7: Let op met alcohol

Een drankje mag best en kan ontspannend werken. Maar drink vooral niet teveel en al helemaal niet voor het slapen. Je valt wel sneller in slaap maar je slaapt eerst lichter en de tweede helft van de nacht veel dieper. Resultaat: vermoeid wakker worden. Meer weten over slapen en alcohol?


Slaaptip 8: Let op met wat je eet

Eet de laatste grote maaltijd minimaal drie uur voor het slapen. Je leest er meer over in deze blog over eten en slapen.


Slaaptip 9: een aangename geur

Wist je dat een fijne geur ervoor kan zorgen dat je ’s avonds heerlijk ontspannen in slaap valt en ’s ochtends met frisse energie wakker word? Ontdek het met onze Moments geurencollectie.


Slaaptip 10: Vermijd (blauw) licht

Heb je een televisie, computer of laptop in je slaapkamer staan? Dit schept onrust. Het is daarom aan te raden deze in een andere ruimte neer te zetten. Het zijn niet alleen de elektrische golven die invloed op je nachtrust hebben, maar ook het licht. Door overdag te zorgen voor voldoende daglicht en ’s avonds kunstmatig licht beperkt, word je vanzelf slaperig. Dim dus (wanneer mogelijk) de lampen een uurtje voor je naar bed gaat.


Slaaptip 11: Kwaliteit vs. kwantiteit

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Dat geldt ook voor slapen! Het gaat er dus niet om hoe veel uur je slaapt, maar ook hoe je die uren besteedt. Staar je daarom niet blind op de tijd op de klok. Dit zorgt alleen voor onrust in je hoofd.


Lekker slapen begint hier

Probeer een aantal van deze tips uit. Wij zijn ervan overtuigd dat je nachtrust zal verbeteren! Heb je deze tips al uitgeprobeerd en ben je gewoon toe aan een nieuw bed? Kijk dan eens bij onze acties. Hier vind je gegarandeerd een bed dat jou op het lijf geschreven is.



Waarom is goed slapen belangrijk?

Lekker en genoeg slapen is belangrijk om overdag goed te functioneren. Met een goede nachtrust rust je lichamelijk én geestelijk goed uit en word je fit wakker. Op die manier presteer je beter en ben je iedere dag klaar om je dromen waar te maken.


We weten allemaal dat slecht slapen frustrerend en vervelend is. Maar daarnaast is het ook nog eens erg ongezond! Je voelt je al snel kwetsbaar en zwak en je bent gevoeliger voor ziektes. Ook overdag heeft je slaap invloed op je gezondheid. Een slechte nachtrust beïnvloedt namelijk het gedeelte van je hersenen dat verantwoordelijk is voor keuzes maken. Met weinig slaap, grijp je sneller naar ongezonde snacks en blijf je op de bank hangen in plaats van te gaan sporten. Tijd om er wat aan te doen! Hopelijk kunnen onze slaaptips je hierbij helpen.