Welke slaaphouding is het beste voor jou

Iedereen heeft wel een favoriete slaaphouding. De een is fanatiek buikslaper terwijl de ander niets anders wil dan inslapen op de zij. Een goede slaaphouding is belangrijk voor je gezondheid. Maar welke houding is nou goed? En welke juist niet? In dit artikel lees je of jouw favoriete slaaphouding wel de meest gezonde is en wat voor een soort matras hier bij aansluit.

Slaaphoudingen | Swiss Sense

Ik ben een rugslaper

Wanneer je op je rug slaapt krijgt je lichaam goede ondersteuning en wordt het gewicht goed verspreid over het hele matras. Nóg een voordeel, en zeker niet de minst belangrijke, is dat je minder snel rimpels krijgt. Tijdens het slapen op je rug komt er geen druk op de huid waardoor deze de hele nacht vrij kan ademen. Een nadeel van slapen op je rug is dat je eerder snurkt. De tong zakt ietwat naar achteren wat de luchtpijp gedeeltelijk afsluit.

Ik ben een buikslaper

Buikslapen wordt gezien als de slechtste slaaphouding. Dit komt door het draaien van je hoofd naar links of rechts waardoor de wervelkolom in de nek het zwaar te verduren krijgt. Ook heb je ook meer kans op een pijnlijke onderrug omdat je rug een grote holle ruimte vormt. 5% van de buikslapers slaapt daadwerkelijk de hele nacht op zijn buik. De meerderheid slaapt in op hun buik maar ligt, zodra ze echt slapen, toch op de zij.

Ik ben een zijslaper

Slaap je het liefst op je zij? Dan behoor je tot de meerderheid! Deze slaaphouding is goed tegen pijn in de onderrug, stress en slaapapneu. Vaak last van maagzuur? Grote kans dat je voor je zij kiest. Wel kan het ervoor zorgen dat de spieren in je nek en schouders samendrukken omdat een van je schouders veel gewicht draagt. Helaas kunnen rimpels in het gezicht en decolleté eerder om de hoek komen kijken bij zijslapers. Meer weten over zijslapen? Lees dan dit blog.

Kies je slaaphouding

Zijslaper

Kies bij voorkeur een matras met een soepele afdeklaag zodat je schouder en heup gemakkelijk in het matras weg kunnen zakken.

Toon matrassen >

Kies je slaaphouding

Rugslaper

Voor rugslapers is het belangrijk dat het matras optimale ondersteuning biedt aan de onderrug en knieholtes.

Toon matrassen >

Kies je slaaphouding

Buikslaper

Buikslapers hebben in de regel een steviger matras nodig om te voorkomen dat de bekkenzone te diep wegzakt in het matras.

Toon matrassen >

Welk matras past bij mij?

Een matras dat past bij jouw slaaphouding is belangrijk. Maar waar begin je? Er zijn veel verschillende soorten en minstens zoveel verschillende eigenschappen. Ben je een rugslaper? Ga dan voor een niet te hard matras. Als je meer een zijslaper bent, is een matras met verschillende comfortzones een aanrader. Voor de buikslapers onder ons: kies een wat steviger matras. Meer weten over welk matras bij jou past? Doe de matraswijzer.

Welk hoofdkussen past bij mij

Daarnaast is het verstandig om een hoofdkussen te kiezen wat bij jouw slaaphouding past. Je kiest dan niet alleen voor comfort, je voorkomt hiermee ook hoofd- en nekklachten. Zo is een dun hoofkussen het beste voor rugslapers. Een dik, stevig kussen is beter voor de zijslapers. Een dun, zacht kussen is het beste voor buikslapers.

Lees hier meer over in het blog 'Wat is het beste hoofdkussen voor jou?' of maak een afspraak met een  slaapadviseur in een van onze winkels.