10% voordeel op boxsprings
bij aankoop van geselecteerde toppers
Dag
Uur
Min
Sec

Slaaphygiëne

Wil jij je weten hoe je jouw bed het beste kunt verschonen? Of hoe je jouw matras, dekbed  of hoofdkussen reinigt en wast? Op deze pagina vertellen we je alles over slaaphygiëne zodat jij in een heerlijk fris bed slaapt.

Slaaphygiene

Slaaphygiëne

We slapen graag in een gezonde slaapomgeving. Een frisse, hygënische slaapkamer heeft een positieve invloed op je slaap. Je slaapkamer vaak schoonmaken is dus een must als je een gezonde slaapomgeving wilt creëren. Wat is een goede slaaphygiëne? Hoe zorg je ervoor dat je slaapkamer netjes blijft? Kan je een matras ook reinigen? En wat draagt nog bij aan een goede slaapomgeving? Met deze tips krijgen virussen en bacteriën geen kans en haal jij alles uit je nachtrust.

 

Zo houd je je slaapkamer hygiënisch

We geven je graag advies over hoe je een gezonde slaapomgeving creëert. Door goed voor je beddengoed te zorgen, verleng je trouwens ook de levensduur. Mooi meegenomen!

 

Zorg voor voldoende zuurstof

Wist je dat een slecht verluchte slaapkamer gezondheidsproblemen zoals allergie en astma kan veroorzaken? Als je niet voldoende ventileert, stapelt de CO2 die je ‘s nachts uitademt zich op in je slaapkamer. Dat kan hoofdpijn en een onwel gevoel veroorzaken. Een lage concentratie CO2 in de lucht zorgt er trouwens voor dat je dieper slaapt en minder snel wakker wordt. Zet dus elke dag even een raam open in de slaapkamer, 15 minuten is al voldoende.

 

Laat je (dek)bed luchten

Maak je bed niet mooi op ‘s morgens, maar maak er een gewoonte van om meteen na het opstaan je dekbed op te schudden en het dubbelgevouwen aan het voeteneind te leggen. Tijdens het slapen verlies je vocht en geef je warmte af. Als je je bed dagelijks laat luchten, kan het vocht verdampen en vermijd je dat je matras en dekbed al het vocht absorbeert en het zo een broeihaard wordt voor bacteriën.

 

Verschoon je lakens optijd

Het mag dan onaangenaam klinken, maar je laat onbewust heel wat vuiltjes, dode huidcellen, zweet en lichaamsvocht achter in bed. Het is dus belangrijk dat je je dekbedovertrek en kussenslopen tijdig verschoont. Het liefst een keer om de twee weken en in de zomermaanden - wanneer je meer zweet - zelfs elke week. Was ze bij voorkeur op 60°, zodat alle bacteriën gedood worden.

 

Was ook de rest van je beddengoed

Enkel je dekbedovertrek wassen volstaat niet om je slaapomgeving gezond te houden. Ook je kussens, dekbed, molton en matras hebben op tijd en stond een schoonmaakbeurt nodig. Geen idee hoe of wanneer je dat het best doet? Hieronder krijg je een overzicht:

 

Molton of matrasbeschermer

Een molton of matrasbeschermer is een extra beschermlaag tussen je matras en je hoeslaken die ervoor zorgt dat vuil en vocht zich niet in je matras nestelen. Je hoeft een matrasbeschermer niet wekelijks te wassen, maar we raden wel aan om het maandelijks te doen. De meeste moltons kan je gewoon op 60° wassen.

 

Dekbed

Om je dekbed fris te houden, kan je het elk seizoen even buiten hangen om te verluchten. Doe dat op een mooie, droge dag en niet in de volle zon. Wassen doe je het best een tot twee keer per jaar. Hoe je je dekbed moet wassen, hangt af van het soort dekbed. De meeste dekbedden kunnen gewoon in de wasmachine en de droger, maar check altijd eerst het wasvoorschrift. Specifieke wastips per dekbed vind je hier.

 

Hoofdkussens

Je hoofdkussen geef je het best om de paar maanden een wasbeurt om het grondig te reinigen. Synthetische en donzen hoofdkussens kan je meestal probleemloos wassen in de wasmachine, maar lees zeker even het wasvoorschrift. Hoofdkussens van traagschuim, latex en andere speciale materialen mag je niet in de wasmachine wassen. De hoes wassen en je hoofdkussen tijdig buiten laten verluchten helpt dan om het hygiënisch te houden.

 

Matras

Je matras past uiteraard niet in de wasmachine, maar het is wel belangrijk dat je ze regelmatig reinigt om vieze luchtjes en allergieën op afstand te houden. Door elke maand je matras te stofzuigen verwijder je stof, huisstofmijt en huidschilfers. Heb je een vlek op je matras? Behandel ze dan meteen om je matras fris te houden. Hoe je dat het best doet, ontdek je hier.

 

Keer je matras om

Een simpel trucje om de levensduur van je matras te verlengen dat vaak vergeten wordt: je matras omkeren. Door dit om de paar weken te doen, belast je beide kanten evenveel en krijgt elke zijde af en toe een rust- en adempauze.

 

Tijd voor nieuw beddengoed?

Hoe vaak je het ook wast, je beddengoed gaat niet oneindig lang mee. Zowel voor je comfort als je hygiëne is het dus belangrijk om op tijd een nieuw kussen, dekbed of matras aan te schaffen. Hoe lang je slaapuitrusting meegaat, hangt af van het materiaal en hoe intensief je het gebruikt. Een donzen kussen kan bijvoorbeeld wel tien jaar meegaan, terwijl een traagschuim of wollen kussen soms na twee jaar al z’n beste tijd heeft gehad. Ook bij matrassen is er veel verschil qua levensduur. Een polyether matras vervang je best om de vier à zes jaar, met een koudschuim matras zit je soms voor vijftien jaar goed. Bij de aankoop van je hoofdkussens, dekbed en matras hou je dus best rekening met het materiaal. Vaak geldt: hoe goedkoper, hoe sneller vervanging nodig is.

 

Poetsen, poetsen, poetsen

Of je het nu graag doet of niet: een hygiënische slaapkamer moet vaak gepoetst worden. Het liefst elke week. Ga grondig met de stofzuiger door je slaapkamer, dweil de vloer (ook onder het bed) en maak de vensterbanken en de bovenkant van de kasten schoon. En als je dan toch bezig bent, ga je het best ineens met de stofzuiger over je matras. Als je stof en vuil welig laat tieren in de slaapkamer, zal je sneller last krijgen van allergieën, astma en andere vervelende klachten. Haal je innerlijke Assepoester dus maar boven.

 

Hou het netjes en opgeruimd

Hoe minder rommel zich verzamelt in je slaapkamer, hoe minder stof zich kan ophopen. Wist je bijvoorbeeld dat rondslingerende kleding voor een groot deel van het stof in je slaapkamer verantwoordelijk is? Vermijd ook eten en drinken in de slaapkamer zodat er geen etensresten kunnen achterblijven. Met een dagelijkse, snelle opruimbeurt hou je je slaapkamer netjes én breng je rust in je hoofd. Win-win.

 

Een gezonde slaapomgeving

 

Geef huisstofmijt geen kans

Heb je in de slaapkamer vaak last van tranende ogen, een lopende neus, een vervelende hoest of astma? Dan is de kans groot dat je last hebt van huisstofmijt. Huisstofmijten zijn minuscuul kleine diertjes die zich graag verstoppen op warme, vochtige en donkere plaatsen. De uitwerpselen van deze mini-diertjes kunnen allergische reacties veroorzaken.

 

Om huisstofmijten uit je huis te bannen, is het belangrijk dat je voldoende verlucht. Huisstofmijten houden van warmte, vochtige omgevingen en duisternis, dus zet regelmatig een raam open, zorg voor een lage luchtvochtigheid en hou de temperatuur bij voorkeur tussen 15 en 18 graden. Was je bedlinnen ook steeds op 60°. Heb je veel last van allergie? Dan is het verstandig om tapijten en stoffen gordijnen uit de slaapkamer te bannen.

 

Zorg voor een goede luchtvochtigheid

De luchtvochtigheid in je slaapkamer is belangrijk voor je slaapcomfort. Een te hoge luchtvochtigheid kan ervoor zorgen dat je last krijgt van je ademhaling en werkt schimmelvorming in de hand. Bovendien vormt een vochtige omgeving een uitstekende plek voor ziektekiemen.

 

De ideale luchtvochtigheid in je slaapkamer is 45 tot 50%. Hangt er een vies geurtje in je slaapkamer? Dan is de luchtvochtigheid waarschijnlijk te hoog. Dat kan het gevolg zijn van je badkamer die dicht bij je slaapkamer is, een droogkast of zweterige nachten.

Wil je de luchtvochtigheid op peil houden? Ventileer dan voldoende, zet de ramen open bij het douchen of zorg voor een goed ventilatiesysteem. Een ventilerend dekbed of matras kan helpen als je veel transpireert. Er bestaan ook toestellen die de lucht zuiveren.

 

Slaaphygiëne zit ook in goede slaapgewoonten

Door je slaapkamer en beddengoed fris en proper te houden, zorg je letterlijk voor een goede hygiëne, maar een goede slaaphygiëne zit ook in een gezond slaappatroon. Zorg je goed voor je nachtrust? Dan voel je je overdag energieker en beter in je vel.

 

Een goede slaaphygiëne betekent dat je aandacht hebt voor alles wat je slaap ten goede komt.  Ook ga je dingen die je nachtrust negatief kunnen beïnvloeden vermijden. Door een aangename slaapomgeving te creëren, zoveel mogelijk vaste slaapgewoontes in te bouwen en  de laatste 45 minuten voor je onder de wol kruipt gaat schermen te vermijden, ben je al goed op weg.

 

Benieuwd wat je nog meer kunt doen om goed te slapen? Bekijk dan onze adviezen over het verbeteren van je slaap, uitgerust wakker worden en algemene slaaptips.